Dino-vegetarian med dödligt gap

Dinosaurien Tiarajudens eccentricus är som namnet antyder ganska excentrisk. Trots sina sabeltänder är den vegetarian och uppkallad efter den brasilianske hövdingen Sepé Tiaraju, som ledde kampen mot de spanska och portugisiska kolonialmakterna.

6 juli 2012

Långa sabeltänder är ingenting man vanligtvis förknippar med växtätare. Inte desto mindre var det exakt det Juan Carlos Cisneros vid Brasiliens federala universitet i Piauí kom fram till att dinosaurien vars ofullständiga kranium och slitna tanduppsättning han studerade i fjol hade.

Fossilet är ”så bisarrt att det var som att hitta en enhörning”, säger han.

Tiarajudens eccentricus

Therapsiden, en utdöd reptilförfader till däggdjuren, kallas Tiarajudens eccentricus och tuggade effektivt blad och stjälkar med sina hästtandsliknande framtänder och kotandsliknande kindtänder.

Kanske var syftet med huggtänderna, som ser ut som hörntänderna på ett modernt myskdjur, att sätta skräck i rovdjur och konkurrenter.

Jörg Fröbisch på Berlins naturhistoriska museum säger att dinosauriens virrvarr av tänder ger en inblick i utvecklingen under sen paleozoikum, då växtätarna kom att dominera på jorden.