Forskare har för första gången avkodat alla färgerna på en dinosaurie – den 155 miljoner år gamla Anchiornis huxleyi (på bilden). Det låter kanske inte som någon nyhet efter publiceringen av den första vetenskapligt erkända färgsammansättningen hos dinosaurier i Nature för två veckor sedan. En ny undersökning, som tillämpar striktare forskningsmetoder, har dock precis publicerats i tidskriften Science, och den visar mer än färgpigment i isolerade områden av dinosaurien.

Dinosaurier i färg

Forskare har för första gången avkodat alla färgerna på en dinosaurie – den 155 miljoner år gamla Anchiornis huxleyi.

22 februari 2010

Gruppen bakom den nya undersökningen i Science fann ett Anchiornis-skelett bevarat i lersten på Pekings naturhistoriska museum. Foto: Jakob Vinther.
Anchiornis huxleyi liknar en hackspett stor som en kyckling med svartvita vingar och en mörkröd man. Dinosauriens färger avkodades med hjälp av ett elektronmikroskop och jämförelser med nutida fåglar. Illustration: Michael DiGiorgio, Yale University.
Anchiornis mörkröda, svarta, grå och vita fjädra kan antingen ha kommit till användning när den skulle para sig, eller utgöra ett slags visuell kommunikation. Ornitologen Richard Prum vid Yale-universitetet säger att färgerna kan ha haft en sexuell funktion, uttryckt hot och därmed använts för att försvara dinosauriens revir, eller ytterligare något. Illustration: Michael DiGiorgio, Yale University.
Färgmönstret på Anchiornis liknar en höna av rasen Hamburger, säger ornitologen Richard Prum vid Yale-universitetet. Julia Clarke, som är paleontolog vid University of Texas och en av personerna bakom undersökningen, säger att färgavkodningen leder till frågor som ”vi inte visste att vi kunde ställa”. Foto: Joel Sartore, National Geographic Stock.