Ny dinosaurie hittad: otäck, liten och brutal

Den nya arten ger enligt en ny fossilundersökning djupare inblick i perioden innan dinosaurierna gick om andra reptiler och härskade på jorden.

17 januari 2011 av Ker Than, National Geographic News

”Detta är den mest kompletta bild vi har av en stamfader till rovdinosaurierna – hur de såg ut tidigt i början”, säger Paul Sereno, som är en av personerna bakom undersökningen. ”Den var liten men otrevlig – det här djuret var snabbt.”

Eodromaeus är en av de tidigaste dinosaurier man känner till. Den var bara omkring 1,3 meter lång och skulle ha nått en vuxen människa knappt till knäna. Den nya undersökningen visar dock att den oansenliga lilla dinosaurien är förfader till theropoderna (rovdinosaurierna), däribland Tyrannosaurus rex och den ”fruktansvärda klon”, Deinonychus.

Liksom sina skräckinjagande ättlingar hade Eodromæus en lång, styv svans och en speciell bäckenform. Dessutom hade den i nackkotorna luftsäckar, som kanske har haft med andningen att göra, och dessutom är ytterligare ett bevis för att theropoderna senare utvecklades till moderna fåglar.