Ny tyrannosaurie är släkt med den mäktiga T rex

Ny tyrannosaurie är det största djur med fjädrar som skådats.

17 oktober 2012

Den nio meter långa, köttätande Yutyrannus huali, som är släkt med T rex, är den första stora dinosaurie som man vet har haft fjädrar. Namnet Yutyrannus huali är en blandning av mandarin och latin och betyder ”vacker, befjädrad tyrann”.

De tre nästan kompletta fossilen av dinosaurien, hittade i Kinas Liaoningprovins, är randiga av rester av 20 centimeter långa filament – ett tecken på att det ett ton tunga djuret var täckt av fjädrar, som en förvuxen kyckling, säger paleontologen Corwin Sullivan vid den kinesiska vetenskapsakademin, som undersöker den nya arten.

Till skillnad från moderna fåglars styva vingpennor, som är avsedda för flygning, kan Y. huali ha hållit värmen med sina mjuka dun under en kall del av perioden krita för cirka 125 miljoner år sedan. Var det nödvändigt för stora dinosaurier att ha fjädrar för att hålla värmen? Inte enligt modern biologi, eftersom stora djur håller värmen bättre än små djur. Fyndet av Y. huali, tillsammans med åtskilliga mindre dinosauriearter med fjädrar, pekar dock åt motsatt håll.

”Nu har vi beviset, och det är en rätt stor Tyrannosaurus, som tycks ha behövt isolering”, säger Corwin Sullivan. ”Det ändrar bilden.”