Sensationellt fynd: Jørn Hurum hittar kranium från havsödla

Den norske paleontologen Jørn Hurum och hans forskarlag har hittat kraniet från en Colymbosaurus – en havsödla från juratiden. Läs mer om det och se en video, där Jørn Hurum berättar om fossilfynd i Svalbard.

5 oktober 2012

Hur smart kan en fem meter lång svanödla med ett bara 20 centimeter långt huvud ha varit? Det går inte att veta, eftersom denna Colymbosaurus, som forskarna gett smeknamnet ”Britney”, dog ut för 150 miljoner år sedan.

När den norske paleontologen Jørn Hurum och hans forskarlag i augusti i år fann en Colymbosaurus – en art av svanödla (som djuret överst till höger) – på Spetsbergen i Norge, var det en sensation att de även fann kraniet till detta havslevande kräldjur från jura. Det är nämligen första gången man kunnat matcha kroppen från en Colymbosaurus med dess huvud.

På Svalbard finns en av världens största förekomster av havsödlor. Under åtta år har forskarlaget grävt ut fossilfynden med stöd från bland annat National Geographic.

Förutom ”Britney” har de hittat två nya arter av fisködlor, ytterligare tre nya arter svanödlor, en ny art pliosaurie och mycket mer.

I den nyligen publicerade vetenskapliga rapporten från utgrävningarna beskriver forskarna även för första gången någonsin det nordliga ekosystemet i detalj under övergången mellan perioderna jura och krita.

De flesta kända förekomster från den tiden är från varmare områden i England och Tyskland, så det ger en unik ny insikt i hur världen såg ut för dessa nordliga havsodjur.

Video: Jørn Hurum berättar om fossilfynd i Svalbard