Spinosaurus – världens största rovdjur

En meter långa käkar och 15 meter från nos till svansspets: Spinosaurus är det största rovdjur som någonsin har levt på jorden.

23 oktober 2014

Spinosaurus: ett 100 år gammalt mysterium

När Ernst Stromer von Reichenbach mellan 1910 och 1914 gav sig ut på expeditioner till Egypten fann han fossilrester av en dinosaurie, som han kallade Spinosaurus aegypticus. Han ansåg att han hittat något väldigt speciellt, men det skulle dröja ett helt sekel, innan hans misstankar bekräftades.

Spinosaurus jagade i vatten

Stromers fynd hade förstörts i samband med ett bombanfall mot München under andra världskriget, men med hjälp av bilder och ett omfattande detektivarbete, som ledde till nya fossilfynd, kunde National Geographics forskare Nizar Ibrahim år 2013 tillfoga helt nya fakta till Stromers forskning:

Spinosaurus jagade sin föda i vatten. Den hade ett väldigt ryggsegel och en meter långa käkar, som påminde om krokodilkäkar. Dessutom var den större än T. rex: 15 meter från nos till svansspets.

Läs artikeln: ”Större än T. rex”

Följ med National Gegraphic-forskaren och fossildetektiven Nazir Ibrahim till Marocko, och läs hela historien om Spinosaurus långa väg till berömmelse – som bland annat hejdades av två världskrig. Läs hela artikeln från National Geographic nummer 10/2014:

OBS! Du måste ha en profil på National Geographic för att ladda ned artikeln. Det är gratis att skapa en sådan och tar bara ett ögonblick. När du klickar på nedladdningsknappen får du möjlighet att skapa en profil.