T. rex lunkade som en elefant

Den mäktiga Tyrannosaurus rex var inte någon snabb och smidig mördarmaskin – ”tyrannkung”-dinosaurien hade helt enkelt inte nerver till det.

12 juli 2010 av Mason Inman, National Geographic News

I stället lunkade T. rex sannolikt för det mesta som en elefant. Det framgår av en ny undersökning i vilken man uppskattat ”hastighetsgränsen” för de nervsignaler som har färdats genom dinosauriens kropp.

När ett ryggradsdjur stöter i tån, skickas elektriska signaler från tån till ryggraden genom en nerv som består av buntar av långa, fiberaktiga celler.

Eftersom forskarna inte kunde studera T. rex nerver direkt, tittade de på hur nerver arbetar hos en rad nutida djur, från den lilla näbbmusen till mellanstora hundar och grisar och stora asiatiska elefanter.

Forskarna upptäckte att oavsett kroppsstorleken har nerverna en grundläggande hastighetsgräns på omkring 55 meter per sekund. Så snabbt kan en signal förflytta sig från ett djurs fot till dess ryggrad – den typ av signal som är oumbärlig i samband med gång och löpning.

Med den hastigheten kan stora djur som elefanter inte springa för snabbt, såvida de inte vill springa i blindo.

Tänk dig att en elefant kliver på en lös sten, säger ledaren för undersökningen, Max Donelan vid Simon Fraser University i Kanada. Om tjockhudingen springer för snabbt ”har dess fot nästan lyft från marken, innan djuret kan reagera på den lösa stenen”.

Det samma gäller T rex, säger John Hutchinson vid Royal Veterinary College i London. Han har deltagit i undersökningen och är expert på dinosauriers rörelser.

”Nerver är nerver, i varje fall hos ryggradsdjur”, säger John Hutchinson. ”Så samma principer gäller generellt även för dinosaurier.”

T. rex är fortfarande imponerande och skrämmande

Enligt undersökningen är det ett särskilt förhållande mellan antalet nervceller i en bunt och hur snabbt nerven kan skicka en signal vidare.

Om ett stort djur som en elefant skulle vara lika snabb som en näbbmus och fortfarande kunna känna var den kliver, skulle elefantens nerver vara 30 meter tjocka – vilket ju är omöjligt.

I stället kan elefantens nerver antingen vara relativt långsamma och känsliga eller snabba och tröga.

Med en längd som en buss och en vikt på omkring 6,5 ton måste en T. rex också ha rört sig långsamt för att kunna utnyttja känseln under fötterna, konstaterar undersökningen, som publiceras på onsdag i Proceedings of the Royal Society B.

Teorin om att T. rex lunkade som en elefant stämmer med andra undersökningar av dinosauriens kropp, däribland en rapport som konstaterade att benmuskler på en T. rex skulle ha vägt lika mycket som hela kroppen, om den skulle ha varit ett fartmonster.

”För att vara snabb och smidig skulle Tyrannosaurus bestå i det närmaste enbart av muskler och nerver”, säger Max Donelan vid Simon Fraser.

Elefanter kan dock ibland spurta och även gå till attack så snabbt att de kommer ikapp en människa. Det samma gäller stora dinosaurier, säger John Hutchinson vid Royal Veterinary College.

Tyrannosaurus rex var ”på intet sätt slöa, lata, klumpiga och osmidiga djur. De har varit imponerande och skrämmande att se på och ibland i stånd till förbluffande prestationer.”