Video: Den väldiga spinosaurus väcks till liv

Spinosaurus är den största köttätare som levt på jorden. Se urtidens fascinerande flodmonster väckas till liv igen, och hör National geographics forskare berätta om hur modellen av spinosaurus blev till.

15 oktober 2014

National Geographics forskare Nizar Ibrahim och hans grupp har i Marocko funnit avgörande delar av skelettet av en Spinosaurus. Dessa fynd har fått forskarna att dra nya slutsatser: Spinosaurus gick kanske på alla fyra, till skillnad från andra köttätare, och den tillbringade sannolikt större delen av sin tid i vattnet.

De har nu återskapat en Spinosaurus i naturlig storlek. Här i videon kan du se hur modellen blev till och höra Nizar Ibrahim berätta om den fascinerande spinosaurusen, som härjade på jorden under den geologiska perioden krita.

Läs artikeln: ”Större än T. rex”

Följ med National Gegraphic-forskaren och fossildetektiven Nazir Ibrahim till Marocko, och läs hela historien om Spinosaurus långa väg till berömmelse – som bland annat hejdades av två världskrig. Läs hela artikeln från National Geographic nummer 10/2014:

OBS! Du måste ha en profil på National Geographic för att ladda ned artikeln. Det är gratis att skapa en sådan och tar bara ett ögonblick. När du klickar på nedladdningsknappen får du möjlighet att skapa en profil.

Stöd från NG

Rekonstruktionen av den väldiga Spinosaurus har delfinansierats genom din prenumeration på National Geographic.

Vill du också vara med och stödja National Geographic forskare över hela världen? Här kan du se alla våra fina prenumerationserbjudanden.a>