DÖDLIGT GIFT

Ett enda bett från inlandstaipanen innehåller tillräckligt mycket gift för att döda 100 människor.

© Matthijs Kuijpers/Alamy/All Over

Djurgift förlamar hjärtat och får blodet att flöda

Hjärtstillestånd, kvävning och inre blödningar. Tre av världens giftigaste djur kan ta livet av dig på extremt obehagliga sätt.

1 februari 2018 av Mikkel Skovbo

Bygg upp ett fint snäckhus – och få avstannad andning.
Trampa på en orm – och få dina blodkärl punkterade.
Simma in i en kubmanet – och få hjärtstillestånd.

En del av världens djur är mer vanligt giftiga för människor och vi har listat tre av de värsta bekantskaperna du kan göra.

VAD äR GIFT?

Djurgift består av en komplex cocktail av salter, proteiner och peptider – små mikroproteiner uppbyggda av aminosyror. Proteinblandningen bildas i speciella giftkörtlar i djuret och kan bland annat kortsluta ett bytes nervsystem eller orsaka dödliga inre blödningar.

Forskare mäter giftigheten med det så kallade LD50-testet (Lethal Dose 50). Testet visar hur stor dos gift som krävs för att döda halva testgruppen. Testet genomförs på laboratoriedjur som möss och råttor.

1. Kägelsnäckan förlamar med kraftfull cocktail

Kägelsnäckan Conus geographus är långsam, men dess kanylliknande giftharpun är däremot snabb när den avfyras in i förbipasserande fiskar från snäckans snabelorgan.

Snäckans gift består av ända upp till 100 olika nervgifter, som effektivt stänger av kommunikationen mellan nervceller och muskler. Bytet förlamas så gott som ögonblickligen och förtärs därefter levande, i snigeltempo.

FÖLJ MED TILL DJURENS FASCINERANDE RIKE varje månad som prenumerant på Illustrerad Vetenskap.

De giftigaste av de totalt cirka 500 kägelsnäcksarterna har 30 människoliv på sitt samvete. Oftast trampar badgäster på blötdjuret eller så är det intet ont anande dykare plocka upp den. Snäckan kan sticka igenom en våtdräkt och är känd för sin aggression.

På grund av den mycket komplicerade giftcocktailen har forskare ännu inte utvecklat något motgift. Giftet förlamar i värsta fall  mellangärdet, så att det blir omöjligt att andas.

• Dödlig dos (LD50): 0,012 mg/kg
  • Livsmiljö: Tropiska delar av Indiska oceanen och Stilla havet.

2. Taipanormen stänger ned organen