Angry Birds existerar i verkligheten

Kan fåglar bli arga och gå till attack?

9 augusti 2011

Det populära spelet Angry Birds, som man bland annat kan få till sin smartphone, har fått en läsare att fundera på om fåglar kan bli arga i verkligheten.

Det kan de, i synnerhet när de skyddar sina bon. På bilden ser man en tärna på brittiska Farne Islands angripa en vandrare som den ser som ett hot. Golfspelare på The Great Plains i USA utsätts ofta för arga glador, som störtdykande går till attack.

Ännu vanligare är angrepp från nordliga härmtrastar. Djur eller människor som kommer för nära deras bon, riskerar att få ett rejält hugg av en aggressiv fågelmamma eller fågelpappa.

Den argaste och farligaste fågeln är förmodligen duvhöken, en rovfågel med vassa klor, som häckar i nordliga tempererade zoner i Europa, Asien och Nordamerika. Biologer som arbetar nära bona bär skyddsdräkter för att inte huggas och klösas blodiga. Att hunnerkonungen Attila hade en figur av en duvhök som dekoration på sin krigshjälm säger kanske något om fågelns aggressivitet!

Fråga oss:

Har du en fråga till NG:s experter? Skicka ett mejl till: fraga@natgeo.se Endast frågor som publiceras i tidningen besvaras och belönas med en fin världskarta.