Bilden ovan, som visar en japansk trana i parningsuppvisning, belönades med andra pris i kategorin ”starkt hotade arter eller arter som det råder kunskapsbrist om". Även om beståndet är stabilt i Japan, är utbredningen på det asiatiska fastlandet krympande på grund av förlorade habitat och nedbrytning av våtområden till förmån för lantbruk och exploatering, säger BirdLife International.

Galleri: Årets fågelbilder

Se tolv prisbelönta bilder av utrotningshotade fåglar, från amurskrakar till en papegoja som inte kan flyga.

2 mars 2011

Två hotade amurskrakar glider över vattnet på en bild, som kom på femte plats i kategorin ”starkt hotade arter eller arter som det råder kunskapsbrist om”. Förlust av habitat och tjuvjakt har enligt nonprofit-organisationen BirdLife International reducerat fåglarnas bestånd till omkring 2500 individer i Ryssland och Kina.
En bild av Indiens djungelminervauggla gav en fjärdeplats i kategorin ”akut hotade arter eller utdöda arter”. Arten lever i ett väldigt splittrat skogsområde, som enligt nonprofit-organisationen BirdLife International fortfarande förstörs.
Denna ”rörande bild” av två orangebukiga parakiter vann kategorin för akut hotade flyttfåglar, framgår det av ett uttalande från World's Rarest Birds. Den lilla papegojan häckar bara i sydvästra Tasmanien och flyttar på vintern till sydöstra Australien, där jordbruk och exploatering gör att dess habitat försvinner. Enligt BirdLife International finns det troligen färre än 150 djur kvar i naturen.
En av de sällsyntaste fåglarna över huvud taget är Nya Zeelands kakapo. Den stora fågeln kan inte flyga, och denna bild, på vilken den närmar sig kameran, tog första pris i kategorin ”akut hotade arter eller utdöda arter”. Endast 124 djur finns kvar i naturen – arten har i stort sett utrotats av införda däggdjur som vilda katter.
Ett foto av en kolibri av arten Amazilia luciae, som sitter på en gren, tog femte plats i kategorin ”akut hotade arter eller utdöda arter”. Kolibrin finns bara i Honduras och existerar enligt BirdLife International i ett ”extremt litet och väldigt splittrat utbredningsområde”, som krymper på grund av försvunna habitat.
En ”praktfull studie” av en palila (Loxioides bailleui) i Hawaii hamnade på sjätte plats i kategorin ”akut hotade arter eller utdöda arter”. Förlust av habitat, katter och torka har bidragit till artens fortsatta tillbakagång i dess hemland, Hawaii. Antalet fåglar förväntas störtdyka med 97 procent under de kommande 14 åren, säger BirdLife International.
En bild av en christmasfregattfågel, som flyger över Indiska oceanen, tog tredje plats i kategorin ”akut hotade arter eller utdöda arter”. Fågeln, som finns enbart på den australiska delen av Julön, håller på att försvinna bland annat på grund av förlust av habitat, fosfatgruvdrift, havsföroreningar och överfiske.
En ”betagande” bild av en sydamerikansk skrake och dess ungar vann andra pris i kategorin ”akut hotade arter eller utdöda arter”, meddelar World's Rarest Birds. Som en liten ljusglimt för arten tyder ny information från Brasilien dock på att fågeln mår bättre än man antagit, säger BirdLife International.
En bild av den indiska trappen i fri flykt hamnade på fjärde plats i kategorin ”starkt hotade arter eller arter som det råder kunskapsbrist om”. På grund av utbredd jakt i Indien, både för nöjes skull och för att skaffa mat, är fågeln enligt BirdLife International på att väg att utrotas.
Vinnaren av tredje pris i kategorin ”starkt hotade arter eller arter som det råder kunskapsbrist om” är en bild av Perus Loddigesia mirabilis. Beståndet av denna ”betagande” kolibri, som är begränsad till två habitat, uppskattas uppgå till under 1000 individer, och det fortsätter att krympa på grund av avverkning i syfte att odla lukrativa grödor som marijuana och kaffe, meddelar World's Rarest Birds.
Denna bild av en hotad japansk tofsibis tog första pris i kategorin ”starkt hotade arter eller arter som det råder kunskapsbrist om”. Den japanska tofsibisen var en gång utbredd i Ryssland, Japan och Kina, men nu har beståndet krympt till omkring 250 individer i Kinas Shanxiprovins. Jordbruket har troligen påverkat fågeln genom att reducera antalet tillgängliga platser att leta föda på, framgår det av webbplatsen för World's Rarest Birds.