Paradisfåglarna dansar för kärleken

Galleri: För paradisfåglarna i Nya Guinea betyder sexiga danssteg allt, när det motsatta könet ska uppvaktas. Fotografen Tim Laman har tagit flera fantastiska bilder av de anmärkningsvärda fåglarna och deras parningsritualer.

13 januari 2016

Nya Guineas paradisfåglar är unika och majestätiska små varelser. Hanarna är kända för sin förmåga att locka till sig honor med sin extraordinärt glansiga och tjusiga fjädrar, som de visar upp i balettliknande danser.

De är väldigt svåra att hitta i regnskogen, men fotografen Tim Laman har lyckats föreviga fantastiska ögonblick med dessa enastående fåglar.

Bakom fotografen Tim Laman Tim Laman är naturfotograf och fältbiolog. Han växte upp i Japan, där han tillbringade mycket tid i bergen och på havet.

Hans nyfikenhet och intresse för livet i regnskogen förde honom 1987 till Borneo. Efter flera års regnskogsforskning och en doktorsexamen i biologi från Harvard började han i stället fotografera, eftersom han tyckte att han bättre kunde förmedla budskapet om regnskogens behov av skydd via sina fotografier.

Tim Lamans projekt med paradisfåglarna är hans mest ambitiösa, och han har försökt dokumentera hela den extraordinära fågelfamiljen. Under projektets gång har han under sex års tid genomfört tolv månaders fältarbete i Nya Guinea-regionen.

Fakta om Tim Laman