Fotoreportage: Flamingon

En flamingo ser ut som en fågel som ett fantasifullt förskolebarn ritat och färglagt med den vackraste kritan i lådan. Och varför står den på bara ett ben? Se de vackra bilderna av den vackra fågeln.

23 oktober 2012 av Nancy Shute

En flamingo ser ut som en fågel ritad av ett fantasifullt dagisbarn. Den har absurt långa ben, knotiga anklar (som ser ut som knän), en ormliknande hals och en enorm näbb. Dessutom är den färglagd med den finaste kritan i asken.

Det är dock just kombinationen av dessa fysiska besynnerligheter som gör att den karibiska flamingon klarar sig så bra på gyttjiga strandremsor och i saltbassänger, tidvattenlaguner och mangroveträsk. Med sin böjda näbb skrapar flamingon ihop lera till ett rede och inuti näbben sitter styva borst som filtrerar ut kräftdjur, blötdjur, insekter, larver och vattenväxter ur vattnet.

Det enda syftet med de praktfulla fjädrarna tycks vara att göra oss förtjusta. Faktum är att flamingon inte har rosa fjädrar från början. När ungarna kläcks är fjädrarna först vita och blir sedan grå. Sin rosa färg får de av bakterier i vattnet och av betakaroten i födan.

Flamingon är en välkänd fågel som till och med finns som prydnadsfigur att ställa i trädgården, men ändå är den något av en gåta. ”De är lätt igenkännliga, men trots det vet vi inte mycket om dem”, säger Chris Brown, intendent för fågelavdelningen på Dallas Zoo. Forskarna har inga definitiva svar, inte ens på så pass enkla frågor som varför flamingor brukar stå på ett ben. (Vissa tror att det har att göra med hur fåglarna vilar.)

Eftersom flamingor lever avsides och bara drar vidare när platserna där de hittar föda svämmar över eller torkar ut, är det knepigt för forskarna att räkna dem och följa dem, eller ta reda på hur de påverkas av torka, orkaner och varierande vattennivåer till följd av klimatförändringar samt byggnation längs kusterna.

Det vi vet är att vilda flamingor är flockdjur och att de är extremt lojala. De utför parningsdanser i grupp. Föräldrarna är mycket kärleksfulla och samlar sina ungar i ett slags ”dagis”, där de tas om hand medan föräldrarna ger sig av för att leta efter föda. Vid hotande fara rör sig tusentals flamingor i en synkroniserad balett, som möjligtvis ökar deras chanser att överleva i en farofylld värld.