Fisk som går på händer

En australisk forskare har upptäckt fiskar som i stället för att simma använder handliknande fenor att gå med.

2 juni 2010 av Carolyn Barry, Sydney, National Geographic News

Den rosa handfisken är en av nio nyligen identifierade arter, som beskrivits i en ny vetenskaplig genomgång av handfiskfamiljen, som tillhör ordningen marulkartade fiskar.

Endast fyra exemplar av den ovanliga, tio centimeter långa, rosa handfisken har hittats. Samtliga har samlats in i områden omkring staden Hobart på den australiska ön Tasmanien.

Ingen har sett en levande rosa handfisk sedan 1999, men det är först nu som forskare formellt har utsett den till en egen art.

Enligt Daniel Gledhill från Australiens Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) har den nya artbestämningen gjorts mot bakgrund av många olika faktorer såsom antalet ryggkotor och fenstrålar, färgteckning, förekomsten av fjäll och taggar samt kroppens proportioner.

Av studien framgår att alla världens 14 kända handfiskarter finns endast på grunt vatten utanför kusten i sydöstra Australien.

Inte heller tidigare kända arter av familjen har utforskats särskilt ingående, påpekar författarna, och man vet inte mycket om deras biologi och beteende.