Pannkaksfisk bland nyupptäckta arter

Från en ödla som är stor som en människa och har en dubbel penis till en självlysande svamp. Se vilka nya arter forskarna har valt ut som de mest spännande under 2010.

30 maj 2011 av Christine Dell'Amore, National Geographic News

Varje år i maj publicerar det internationella institutet för artforskning vid Arizona State University (ASU) i USA tillsammans med en internationell kommitté av taxonomer en lista med tio utvalda arter, som formellt erkänts under det gångna året.

Deltagarna bestämmer sina egna kriterier, och urvalet kan ske mot bakgrund av allt från speciella egenskaper till märkvärdiga namn.

Listan publicerades den 23 maj, födelsedagen för Carl von Linné, som för över 250 år sedan utvecklade det vetenskapliga systemet för klassificering och namngivning av växter, djur och mineraler.

Den årliga listan understryker hur lite vi vet om jordens arter, säger Quentin Wheeler, som är direktör för ASU-institutet.

Hittills har vetenskapen dokumenterat omkring två miljoner arter, men tio miljoner andra kan fortfarande vara okända.

”Det vore skrattretande om vi lutade oss tillbaka i tron att vi förstår evolutionens historia, hur livet har uppkommit, och varför det är så mångfaldig som det är, när vi saknar 80 procent av bevismaterialet”, säger Quentin Wheeler.

”I själva verket har vi bara krafsat på ytan av den fascinerande historien.”

Klicka på galleriikonen till höger för att se bilderna av de tio utvalda nya arterna från 2010.