Ny valkorsning upptäckt i Arktis

De hör hemma vid varsin pol. Trots det möts uppenbarligen de båda arterna av vikval och minst en blandad avkomma har fötts, visar en ny undersökning.

31 januari 2011 av Brian Handwerk, National Geographic News

Nyligen avslöjade en DNA-analys en korsning mellan en antarktisk vikval och en vikval från norra halvklotet. Valen fångades av norska valfångare. De båda valarterna, som båda kan bli elva meter långa, gör normalt årstidsbestämda vandringar, men deras rutter skiljs åt av många kilometer hav.

Vikvalarna på norra halvklotet flyttar på våren mot Nordpolen och simmar på sommaren ända upp till kanten av istäcket. På hösten ger de sig av söderut – nästan ända ned till ekvatorn – för att tillbringa vintern där. De antarktiska vikvalarna följer ett liknande årstidsbestämt mönster och förflyttar sig mellan det istäckta Antarktis och varmare breddgrader. Eftersom halvkloten har motsatta årstider, befinner sig de båda arterna av vikval emellertid inte i närheten av ekvatorn samtidigt. Därför har man trott att de aldrig träffas – förrän nu.

En stor överraskning

Kort efter att Norge 1993 återupptog kommersiell valfångst, upprättade man ett DNA-register i syfte att analysera fångade valar för att kunna se till att valprodukter härrör från lagliga källor.

Genetikforskaren Kevin Clover analyserade nyligen val-DNA, när han hittade något överraskande: en val som fångats 2007 i nordöstra Atlanten hade ett genom, som visade att dess mor var en antarktisk vikval. Glovers kollegor berättade då en intressant historia om en vetenskaplig medarbetare på ett valfångarfartyg för nästan 15 år sedan. ”Han sade att de 1996 hade fångat ett exemplar, som såg mycket märkligt ut. Det hade inte den vita fläck på bröstfenorna, som vikvalar på norra halvklotet har”, berättade Glover från Havforskningsinstituttet i Bergen i Norge. ”Jag undrade om det kunde vara samma sort.” Så Glover analyserade DNA från den val som fångats 1996 i Nordatlanten, och han blev förvånad: Det var en rent antarktisk val. Ingen hade lagt märke till provet eftersom DNA-arkivet var helt nytt, när valen fångades.

Den antarktiska valen i Arktis var ytterligare ett bevis för att antarktiska vikvalar kan vandra till sina nordliga släktingars hemvisten och till och med para sig med dem.