Fotoreportage: Gryningens juveler

Se Pierre-David Chambons fascinerande bilder av insekter.

30 oktober 2014

Jag inledde denna fotoserie en vårmorgon för omkring två år sedan, när jag gick hemifrån tidigt. Jag bor i den östfranska regionen Franche-Comté mellan Schweiz och Bourgogne. Klockan måste ha varit ungefär halv sex och det tidiga gryningsljuset höll på att bryta fram. Överallt var fälten täckta av dagg, och det våta gräset bildade ett tjockt, fjädrande lager. När jag böjde mig ned för att leta efter naturens minsta invånare, uppenbarade sig en samling levande ädelstenar. Runt omkring mig satt fullt med insekter, vars förmåga att förflytta sig var kraftigt reducerad av tunga daggdroppar, som gjorde att de såg ut som kristaller. Jag var fullkomligt trollbunden. Efter ett par försök började jag ta porträtt av insekterna med hjälp av ett stativ och en kamera med fjärrutlösare.

Dagar utan vind – alla makrofotografers dödsfiende nr 1 – kan jag genomblöt krypa fram genom gräset i timmar på utkik efter trollsländor, fjärilar, flugor, nyckelpigor, skalbaggar och andra insekter och spindlar. Känslan jag får är oöverträffad när jag träder in i denna rika, lilla värld, som förtjänar mycket större uppmärksamhet från oss än vi normalt ger den. En värld som visar sig från sin mest magiska sida i gryningen.

Bakom fotografen

Pierre-David Chambon är en fransk fotograf med många talanger. Hans favoritmotiv är naturen, sport och makro-fotografi. Pierre-David Chambon arbetar både på egen hand och som en del av fotogruppen Les Tontons Shooters. Se mer på www.davidchambon.com.