Insekter är förklädnadernas mästare – se bilderna

Insekter kamouflerar sig för att överleva. De smälter ihop med omgivningen för att inte bli uppätna.

25 april 2014 av Nora Gallagher - daily news

I biologins värld härmas det överallt. Lejon använder kamouflage för att smälta samman med savannen. Grodor härmar för att bli osynliga i sina gröna omgivningar. Kameleonter, som är kända som förklädnadskonstens absoluta mästare, byter till och med färg för att bli ett med bakgrunden.

Bästa kamouflaget vinner

Forskare har länge varit fascinerade av naturens efterlikningskonst, och för några av Darwins samtida, till exempel naturforskaren Alfred Russel Wallace, var det efterlikning och kamouflage som övertygade dem om styrkan i det naturliga urvalet. Naturen selekterar efter de mest framgångsrika egenskaperna – insekter som kan smälta ihop med sin miljö löper mindre risk att bli uppätna och kan låta sina gener – och sina naturliga förklädnader – gå i arv till kommande generationer.

Ända från dinosaurierna

Enligt en undersökning som publicerades i går visar det sig dock att en specifik förmåga bland insekter att efterlikna blad är betydligt äldre än experterna har trott, och går ända tillbaka till dinosauriernas era.