Kackerlackan: Naturens verkliga återanvändare

För de flesta är kackerlackan nog ett ganska obehagligt skadedjur, som vi helst vill slippa all kontakt med. Faktum är dock att kackerlackan är betydligt bättre än sitt rykte – och en viktig aktör i vårt ekosystem.

28 januari 2016 av Nadia Deleuran

Den rödbruna insekten förtjänar titeln som naturens robusta sophanterare, och det finns det en särskild anledning till.

En kackerlacka lever av att sätta tänderna i rutten mat, som vi andra kastar och inte står ut med lukten av. Kackerlackorna är därför mycket viktiga återbrukare.

Kackerlackan – naturens optimala återbrukare Kackerlackan har dock fler nyttiga egenskaper. Dess matsmältning är nämligen också gynnsam för naturen och växternas hälsa.

Kackerlackans avföring sipprar ned i jorden, och kvävet i avföringen kan vara avgörande för växternas välmående, berättar biologiprofessorn Srini Kambhampati för den amerikanska nyhetssajten Huffington Post.

Det är inte enbart växterna som gynnas av kackerlackan. Den spröda insekten är även naturens mindre däggdjurs livrätt, understryker hon.

Kackerlackan har superkrafter När det kommer till förmågan att uthärda prövningar kan få av jordens djur mäta sig med kackerlackan. En kackerlacka kan hålla andan i fem till sju minuter åt gången, den är motståndskraftig mot pesticider och den kan överleva kraftig strålning, som skulle ta livet av de flesta människor.

Det finns cirka 7500 arter av kackerlackor – och en av dessa utgörs av i stort sett enbart honor.

De självständiga honorna behöver ingen hane för att fortplanta sig, för de kan lägga ägg utan parning och har därför en fantastisk förmåga till okönad fortplantning.