Larv hittar nya vänner genom att skaka på rumpan

Nya undersökningar avslöjar en larv som högljutt twerkar sig populär på insekternas egna sociala medier. Den brummande kommunikationen från bakdelen tycks vara utbredd bland mer än 200000 arter.

15 april 2016 av Mary Bates

Forskarna kände redan till en larv tillhörande nattfjärilarna, som skapar vibrationer genom att gnida bakdelens hår mot ett blad.

Nu visar det sig att skälet till att den lilla larven drar fram en viss kroppsdel ur byxorna är för att locka artfränder.

En larv är nämligen beroende av hjälp från vänner för att bygga ett silkesskydd i det tidiga stadiet innan den blir en fjäril.

Lyssna på en larv som brummar med rumpan.

Biologen Jayne Yack vid Carleton University berättar att detta är första beviset för att larver är beroende av vibrationer för att etablera social kontakt.

"Lägg örat till ett blad med en larv så hör du inget", säger Jayne Yack. Men via en så kallad laservibrometer "är ljudet nästan som svaga lejonvrål".

Larvars småprat

Köttätande larver Larvar är oftast växtätare, men inte dessa arter från Hawaii – de är riktiga rovdjur.

Larver av en art av sikelvingar, som genomgår fem utvecklingsstadier, tillbringar de båda första i ett silkesskydd med vänner. Efter det är de utelämnade åt sig själva.

När insekterna inte längre är beroende av gruppen vibrerar de för att varna konkurrerande artfränder för att närma sig deras revir, säger Jayne Yack.

Ljudinspelningar av vilda individer i laboratoriet visar att en larv ofta småpratar via rumpan, medan den bygger ett gömställe och äter. Till och med när de är ensamma skakar de på bakdelen.

En grupp nattfjärilslarver umgås på ett blad, möjligen i färd med vibrerande kommunikation. Foto: Jayne Yack

Larverna fick samtidigt ett ökat intresse från artfränder i närheten, ju högre vibrationerna lät. "Larverna tycks ha ett mycket sofistikerat språk", säger Jayne Yack.

Bra vibrationer

Flera andra experter anser att de nya resultat är banbrytande för förståelsen av insektskommunikation.

Yack själv är övertygad: ”Om vi lyssnar till fler insekter i olika utvecklingsstadier kommer att helt nytt och vibrerande landskap att framträda".