Hur kan fågelspindlar gå lodrätt?

Spindelexperter förstår inte hur fågelspindlar kan gå på lodräta, hala ytor.

22 november 2011

Fågelspindlar är några av de största, primitivaste och mest välkända spindlarna. Spindelexperterna förstår dock inte hur de kan gå på lodräta, hala ytor.

De är nämligen för tunga för att kunna använda klibbiga fothår, som andra spindlar gör. Vissa menar att fågelspindeln utsöndrar silke från fötterna, medan andra tror att silket bara kan komma från spinnvårtor på kroppen och att fötterna möjligen fördelar silket.

Biologen Claire Rind vid Newcastle University har med sitt team studerat flera arter, bland annat en Grammostola rosea (ovan), som de satte i ett terrarium med mikroskopglas på sidorna. När terrariet vändes gled spindeln visserligen, men den höll sig fast.

Videobilder visade att det bara var fötterna som rörde sidorna, som nu hade silkesfotavtryck. Forskarna studerade avstötta exoskelett med spår av silke på fötterna och något som liknade munstycken längs håren.

Trots viss skepsis mot de silkesskjutande fotmunstyckena arbetar Claire Rind vidare för att avslöja mer om spindlarnas silkesproduktion.

Fråga oss:

Har du en fråga till NG:s experter? Skicka ett mejl till: fraga@natgeo.se Endast frågor som publiceras i tidningen besvaras och belönas med en fin världskarta.