Vilka djur blir äldst?

Det kan vara svårt att ta reda på hur gamla djur är och skillnaderna är stora bland till exempel däggdjur och kräldjur.

1 april 2014

Bland däggdjuren blir valarna äldst. År 1999 fann forskare en grönlandsval som hade uppnått en ålder av 211 år. Åldern konstateras genom analys av aminosyror i valens ögon.

Äldsta fågeln

Den äldsta kända fågeln är en grå jako, som i fångenskap har blivit 73 år. Många anser dock att de kan bli upp till 80 år. Den äldsta fågeln i naturen är en laysanalbatrosshona, som nu är 63 år, och som överraskade alla genom att i februari förra året få en unge.

507 år gammal musslan

I kräldjurens värld är det jättesköldpaddorna på Galapagosöarna och Aldabra som blir äldst: upp till 200 år. Det överträffas av islandsmusslan. Forskare fångade år 2006 en nära Island och kunde genom att räkna årsringarna på skalet konstatera att den var 507 år gammal.

4000 år gamla koraller

Världens äldsta djur kan dock vara mycket äldre. År 2009 fann forskare nära Hawaii en koloni av koralldjur av släktet Leiopathes, som de bedömde är mer än 4000 år gammal. Andra betvivlar dock kolonins ålder. De anser att en stor del av den är död, och att den levande delen är mycket yngre.