Skanningar avslöjar två hemliga rum i Cheopspyramiden

De egyptiska pyramiderna har undersökts på längden och tvären med modern teknik för att avslöja deras sista hemligheter. De senaste skanningarna visar att det i den största av pyramiderna döljs två okända rum.

19 oktober 2016 av Karine Kirkebæk / Illustrerad Vetenskap

För 4500 år sedan byggde egyptierna Cheopspyramiden, som sedan dess har betraktats som ett av världens sju underverk.

Än i dag vet vi fortfarande inte allt om det enorma byggnadsverket.

Nur gör emellertid projektet ScanPyramids ett ambitiöst försök att utröna pyramidens – och de övriga pyramidernas – sista hemligheter med hjälp av bland annat kosmisk strålning, infrarödtermografi, 3D-laserteknik och röntgenfotografering.

Två rum i östlig riktning

Ansträngningarna ser ut att bära frukt. Experter från Scan Pyramids-projektet säger i ett uttalande att de kan bekräfta att det finns två hittills okända hålrum bakom Cheopspyramidens norra och nordöstra fasader.

>>Läs mer: Pyramider rymmer fler hemligheter

Än så länge finns det ingen koppling mellan de båda rummen, men det ena av dem verkar vara förbundet med en gång, som vindlar sig in i pyramiden.

Små partiklar avslöjar rum

Forskarna har genomfört så kallade myon-tomografier och exakta 3d-rekonstruktioner för att hitta rummen.

Jorden träffas konstant av myoner – en särskild typ av tunga elektroner – från rymden. Liksom röntgenstrålar far myoner genom mjuka material som kroppsvävnad, men absorberas av hårdare material och tunga grundämnen. Anhopningar av myoner kan därmed ge forskarna en bild av bland annat pyramidernas konstruktion.

Det är på det sättet som de hittills okända hålrummen har visat sig. Fler undersökningar ska avgöra vad de användes till, och hur stora de egentligen är.