Carsten Peter: Jordens mest extrema platser

Hör den prisbelönte fotografen Carsten Peter berätta om sina upplevelser och äventyr.

"Du känner mullret och står vid jordens kant, det är så annorlunda och fascinerande ... det är en av de upplevelser jag lever för." – Carsten Peter

Följ med på en adrenalinfylld resa till några av vår planets mest extrema platser tillsammans med Carsten Peter, en tysk fotograf och filmskapare vars dramatiska bilder har vunnit både Photo World Press och Emmy Awards.

Carsten är en totalt orädd äventyrare, entusiastiskt besatt av att utforma innovativa fotografiska tekniker som tillåter honom att fånga mycket dramatiska och aldrig tidigare sedda bilder av platser som få människor någonsin vågat ta sig till.

Hans förmåga att dokumentera naturens krafter har gett honom många uppdrag för National Geographic, däribland expeditioner till Vietnams omfattande system av jättegrottor och Mexikos "kristallgrotta" där gigantiska kristaller bildats i något som ser ut som en miljö ur en science fiction-film!

Carsten har också rappellerat ner i aktiva vulkaner i södra Stilla havet och jagat monsterstormar i "Tornado Alley" i USA. Han har skapat sig ett namn genom sitt mod men även genom sin outtröttliga strävan efter att pressa gränserna för äventyret. Med sin kamera i handen jobbar han ofta där hans överlevnad är beroende av hans intelligens och hans expertis som klättrare, paraglider och dykare.

Carsten är utbildad biolog men bytte snabbt ut laboratoriet mot fältarbetet där han istället kunde ta del av naturens starkaste krafter. "Jag har inte ställt kameran ifrån mig sedan jag var 15 år", säger han.

Res tillsammans med Carsten Peter till jordens mest extrema platser!

Carsten Peter berättar

Observera att filmen har engelskt tal.

Tid och plats