Tutankhamun var inavlad

”Bräcklig pojke" gick med käpp, bekräftar ny undersökning, som även har hittat de äldsta genetiska spåren av malaria.

19 februari 2010 av Ker Than, National Geographic News

Tutankhamun var långtifrån någon strålande solgud under sin regeringstid.

En DNA-undersökning visar att han var en sjuklig farao, plågad av malaria och en skelettsjukdom. Den tyder dessutom på att hans hälsa var påverkad av hans inavlade ursprung.

Det är första gången de egyptiska myndigheterna har tillåtit en DNA-undersökning av kungliga mumier, och den verkar kunna lösa många mysterier som omgärdar Tutankhamun, såsom hur han dog, och vilka hans föräldrar var.

”Han var ingen kraftfull farao, som for runt i stridsvagnar”, säger en av forskarna, Carsten Pusch, som är genetiker vid Tübingenuniversitet i Tyskland. ”Föreställ dig i stället en skröplig, svag pojke med klumpfot och käpp.”

Med avseende på den överraskande nyheten att Tutankhamuns föräldrar var syskon, säger Pusch att inavel är en nackdel vad gäller biologisk och genetisk hälsa, eftersom det försvagar immunsystemet och ökar risken för missbildningar.

Kort regeringstid, bestående inflytande

Tutankhamun var farao i Egypten för cirka 3300 år sedan. Han besteg tronen som nioåring och härskade i tio år, innan han dog år 1324 före Kristus

Trots ett kort liv och en kort regeringsperiod är Tutankhamun nog den bäst kända egyptiska faraon på grund av den väldiga mängd skatter – däribland en dödsmask av guld – som år 1922 hittades i hans grav.

Projektledaren Zahi Hawass är både chef för det egyptiska riksantikvarieämbetet och forskare för National Geographic. Han anser att undersökningen, som nyligen publicerades i Journal of the American Medical Association, kommer att bana väg för en ny era inom området.

"Jag är mycket glad att detta är ett egyptiskt projekt, och väldigt stolt över arbetet vi utförde”, sade Hawass.

Tutankhamuns nära familj

Forskarna använde DNA-prover från mumiernas ben för att foga samman den unge faraons stamträd för fem generationer. De analyserade genetiska sekvenser i Y-kromosomen – vilket är DNA som en son ärver från sin far – för att identifiera Tutankhamuns förfäder.

Därefter avgjorde forskarna mumiernas släktskap genom att identifiera tecken på att dess gener var en blandning av ett specifikt pars DNA.

På så sätt kunde forskarlaget slå fast att den mumie som dittills hade varit känd som KV55 faktiskt var Akhenaton, och Tutankhamuns far. Akhenaton avskaffade på sin tid det gamla Egyptens gudar till förmån för tillbedjan av en enda gud.

Forskarna upptäckte även att mumien känd som KV35 var Tutankhamuns farfar, farao Amenhotep III, vars regeringstid präglades av ett sällan skådat välstånd.

Enligt de inledande DNA-resultaten är två dödfödda foster – som begravdes tillsammans med Tutankhamun – döttrar som han sannolikt fick med sin drottning Ankhesenamun, vars mumie kanske kan ha identifierats.

Faraons mamma är en mumie som forskarna har kallat Younger Lady (yngre dam). Trots att mamman har hittats, är hennes identitet fortfarande okänd. DNA-materialet visar att hon var dotter till Amenhotep III och Teje, och därmed syster till sin make, Akhenaton.

Egyptologer har presenterat teorin att Tutankhamuns mor var Akhenatons främsta hustru, Drottning Nefertiti, som var berömd för sin skönhet. Men de nya fynden ifrågasätter den teorin, eftersom de historiska källorna inte tyder på att Nefertiti och Akhenaton var syskon.

Akhenatons syster, som är Tutankhamuns mor, kan ha varit en hustru av mindre betydelse, eller en konkubin.

Egyptologen Willeke Wendrich vid UCLA i Los Angeles har inte varit involverad i projektet, men säger att detta inte är osannolikt.

”Egyptiska faraoner hade flera fruar och ofta många söner, som konkurrerade om tronen efter faderns död”, säger Wendrich.

Inavel var inte heller onormalt bland Egyptens kungliga på den tiden.

Ung farao med käpp

Analysen av Tutankhamuns kropp har avslöjat okända deformationer i faraons vänstra fot orsakade av vävnadsdöd i skelettet.

Fotskadan har varit smärtsam och tvingat faraon att gå med käpp, men den var inte livshotande. Å andra sidan har malaria varit livsfarligt.

Forskarna lyckades ta fram DNA från en malariaparasit i den unge faraons kropp. Det är det äldsta genetiska beviset för sjukdomen som någonsin hittats. Det verkar som om Tutankhamun led av malaria åtskilliga gånger, eftersom man har hittat flera stammar av malariaparasiten i hans kropp.

Malarian gjorde sannolikt hans immunsystem svagare och förhindrade läkningen av hans fot.