Kamera för folket

Kodak var först med att lansera en billig kamera, som vanliga människor hade råd med. Kameran blev snabbt en succé.

Den ursprungliga Browniekameran (1900) vidareutvecklades och tillverkades i mer än 170 olika versioner.
Craig Cutler
Den ursprungliga Browniekameran (1900) vidareutvecklades och tillverkades i mer än 170 olika versioner.

Eastman Kodak Company i USA lanserade år 1900 den första av en lång rad användarvänliga och billiga kameror under namnet Brownie. Det året såldes 150000 kameror och år 1907 översteg försäljningen en miljon.

Kamera för 1 dollar

Till en början såldes kameran för bara en dollar, och eftersom vem som helst kunde fotografera med den kunde nästan alla som ägde en också kalla sig ­fotograf. Kameran utformades och tillverkades av George Eastman, som även var grundare till företaget bakom den stora försäljningsframgången.

Minnenas kamera

Tills produktionen upphörde 1970 var den minnenas kamera. Den användes för att föreviga bröllop, kramdjur, bebisar, födelsedagskalas och otaliga andra händelser. Före Browniekame­ran var fotografering elitens ­privilegium; det var för dyrt för vanliga människor.

Kamera för särskilda händelser

"Kodak sålde inte bara en kamera. De sålde det goda livet", säger Todd Gus­tavson på museet ­George Eastman House. När man tog fram kameran markerade man att det rörde sig om en viktig händelse. Genom dessa enkla kameror lärde vi oss hur man skapar ­minnen och vilka händelser vi betraktar som minnesvärda.

Beställ nyhetsbrev

Gratis nyhetsbrev från National Geographic.

Anmäl dig så får du varje vecka:

  • Underhållande videosekvenser
  • De senaste artiklarna
  • Veckans galleri

Nytt nummer: Naturens mästerverk

Ögon kan bestå av allt från primitiva ljuskänsliga fläckar till superskarpa kameraögon. Varför har de utvecklats så olika?

Delta i Läsarnas bästa bilder

Delta i National Geographics månatliga fototävling. Vinnaren får sin bild publicerad i National Geographic. Varje månad är det ett nytt tema.

Illustrerad Vetenskap
Världens Historia
National Geographic

Copyright © 2009 Bonnier Publications