Mount Everest är inte världens högsta berg

Mauna Kea på Hawaii är högre än Mount Everest. Det är inte för att det vulkaniska berget sticker högre upp i atmosfären utan för att det börjar längre ned, alltså under havsytan.

16 oktober 2012 av Karen Gunn, Chefredaktör, National Geographic Sverige

Ingen punkt på planeten sträcker sig längre upp i atmosfären än Mount Everest med sina 8850 meter. Som geologisk formation är Mount Everest emellertid betydligt mindre än den inaktiva vulkanen Mauna Kea utanför Hawaiis kust.

Med en höjd av 4200 meter över havsytan är Mauna Kea imponerande, men det slår inga rekord. Att det trots det är världens högsta berg beror på att det mesta av berget befinner sig under havet.

Mauna Kea reser sig direkt från havsbottnen, bildat av lava i det vulkaniskt aktiva område som, ö för ö, skapade öriket Hawaii. Foten av Mauna Kea börjar omkring 70 kilometer ut från Hawaiis kust vid ett djup av cirka 5700 meter och skjuter upp 4200 meter över havsytan, vilket ger en höjd av totalt 9966 meter.

Everest börjar sin stigning i Himalaya vid en genomsnittlig höjd av 5840 meter över havets yta. Dess höjd från foten till toppen är sålunda över 3000 meter.

Hämta reportaget om undervattensberg Klicka på Ladda ned-knappen nedan

När du klickar kommer du att uppmanas att registrera dig som medlem av natgeo.se. Det tar en minut och är helt gratis.

Fakta om Mauna Kea

Det vita berget Det faller snö på toppen av denna vulkaniska koloss mitt ute i Stilla havet. De hawaiianer som uppförde helgedomar på bergets sidor kallade det därför Mauna Kea: det vita berget.

Astronomiskt observatorium Höjden och placeringen mitt ute i Stilla havet gör Mauna Kea till ett populärt astronomiskt observatorium på norra halvklotet med tretton internationella teleskop på toppen.

Undervattensberg Hundratusentals undervattensberg reser sig från havets botten men färre än 300 har utforskats. Det finns mer detaljerade kartor över Mars yta än över havsbottnens avlägsnaste platser.