Domedag för allt liv på jorden

Det finns en domedag för allt liv på jorden. Vi behöver dock inte bekymra oss ännu. Dagen infaller först om 2,8 miljarder år.

16 januari 2014

Om cirka 2,8 miljarder år är det slut med allt liv på jorden. I alla fall enligt forskning som astrobiologen Jack O’Malley-James har lett.

Solen slukar jorden

Solen ser i dag till att vi har en passande temperatur på jorden, men solen blir långsamt varmare. Inom cirka fem miljarder år kommer den att ha förbrukat sitt kärnbränsle och svälla upp till en röd jätte, som till och med kan sluka vår planet.

För varmt för livsformer

Långt innan solen når det stadiet kommer det dock att bli väldigt varmt för alla livsformer. Forskarna bedömde jordens framtida biosfärs hälsotillstånd utifrån förhållanden som temperatur och tillgång till vatten och föda och kunde mot den bakgrunden förutsäga när livet på jorden kommer att börja dö ut.

Koldioxid försvinner

När temperaturen stiger bildas det mer vattenånga, vilket gör att allt mer koldioxid - som växter behöver för att utföra fotosyntes - försvinner. Mindre tåliga arter kommer att börja dö ut om 500 miljoner år, och det kommer även de djur som är beroende av växterna för att få föda och syre.

Endast hårdföra organismer kvar