Jättelik trädstam har flutit runt upprätt i 120 år – ingen vet varför

Den ser vid en första anblick inte så märkvärdig ut. Den nio meter långa stocken bryter dock mot flera av fysikens lagar. Den flyter runt i en amerikansk sjö på ett sätt som inte borde vara möjligt.

14 oktober 2016 av Karine Kirkebæk / Illustrerad Vetenskap

I USA:s djupaste sjö, Crater Lake i delstaten Oregon, flyter en 450 år gammal trädstam runt. Det låter kanske inte så konstigt, men den gamla förvuxna jättepinnen bryter mot helt grundläggande fysik.

Sedan 1896, då geologen Joseph Diller upptäckte den nio meter långa trädstammen, har den flutit runt i sjön i samma ställning: Upprätt med 1,2 meter triumferande uppstickande över ytan.

Stammen är stabil och så stor att en människa kan stå på den, medan den flyter.

Parkvakt stående på trädstammen. Foto: Wikimedia Commons

Rör sig mot vinden

Det är dock det enda som är begripligt med trädstammen, som kallas för ”The Old Man of the Lake” (den gamle mannen i sjön).

För det första förstår forskare inte stammens rörelser. Inom loppet av tre månader 1938 tillryggalade den mystiska stammen minst 99,9 kilometer. Det är i sig mycket, men det är extra mycket med tanke på att den klarar av att korsa den stora sjön mot vindens riktning.

Forskarna kan därför inte ens förklara dess rörelser med att den bit som sticker upp över ytan fungerar som ett segel.

Borde inte kunna flyta vertikalt

Mest av allt undrar forskarna dock hur stammen kan flyta upprätt – alltså vertikalt. Det är lindrigt uttryckt inte klokt att en så stor stam flyter runt på det sättet och har gjort det så länge.

”Den gamle mannen i sjön” är nio meter lång och har en diameter av 61 centimeter. Enligt grundläggande fysisk ska ett flytande objekt av den storleken alltid flyta med sin längdaxel horisontalt mot vattenytan.

Endast små föremål – som mindre pinnar – flyter vertikalt på det sätt som den stora trädstammen gör.

Sten i rötterna som ankare

Det finns än så länge ingen slutgiltig förklaring på hur trädstammen kan trotsa fysikens lagar.

En av förklaringarna är att den, när den föll i vattnet, hade stenar bland rötterna. Stenarna skulle då fungera som små ankare, som ger den en stabil vertikal ställning.

Problemet med den förklaringen är att det i alla fall inte längre finns några stenar längst ned på stammen – eller bevis för att det någonsin funnits några.

Båtbrygga vid Cleetwood Cove, där trädstammen syns till vänster. Foto: Wikimedia Commons

En annan förklaring på den upprätta jättekäppen är att den långa änden under vattnet med tiden blivit mer kompakt och tyngre, för att vatten trängt in i den.

Ingen av förklaringarna har dock bekräftats – och kommer kanske aldrig att bli det.