Norrsken kom från revor i magnetosfär

Förra månadens ovanligt många norrsken orsakades troligen av revor i jordens magnetfält, säger forskare.

6 mars 2012 av Dave Mosher, National Geographic News

Rymdforskare anser att den senaste tidens ljusfenomen på himlen inte berodde på specifika solutbrott utan på vanliga, men inte mindre märkvärdiga ”revor” i jordens magnetiska sköld.

Den typen av revor uppstår när solens magnetfältlinjer blandar sig med jordens. I flera timmar åt gången kan laddade solpartiklar strömma genom öppningarna, kollidera med atmosfärisk gas och framkalla strålande ljusföreställningar på himlen.

Fältlinjerna påverkar ofta varandra, när det är extra mycket solaktivitet, och det är precis vad solen upplever nu, när den är på väg mot sitt solmaximum, kulmen i vår stjärnas cirka elva år långa cykel av magnetiska fluktuationer. Den typen av höjdpunkter kan utlösa flera och kraftigare utströmningar av solpartiklar.

”Aktiviteten är just nu stigande, och vi kommer att se allt fler av dessa geomagnetiska händelser och stormar än vi har sett de senaste fem åren”, säger Harald Frey, som är rymdforskare vid University of California i USA och expert på revor i jordens magnetfält eller magnetosfär.