Vulkanen Nyiragongo, som innehåller en av världens största lavasjöar, har nu två gånger skickat strömmar av lava mot staden Gomas invånare. Frågan är när det kommer att ske igen.

Galleri: En vulkan på bakgården

Forskare sätter livet på spel för att skydda en miljonstad från den ultimata katastrofen. Foto: Carsten Peter

8 april 2011

En man står på den enorma vulkankraterns avkylda lavabotten, som är röd av skenet från den glödande sjön. ”Här känner man vulkanen”, säger fotografen Carsten Peter, ”Den skickar ett lågfrekvent mullrande genom kroppen – det är som att vara inne i en jättelik bashögtalare.”
Handlare fraktar virke och träkol 20 kilometer från skogarna runt Nyiragongo till Goma, som hela tiden växer, eftersom folk flyr hit från Kongo-Kinshasas krigshärjade östra delar. Rökplymen som stiger upp från berget påminner invånarna om ytterligare ett hot: ett vulkanutbrott.
Moln av giftig gas och skakningar är två av de utmaningar som möter en grupp forskare ledda av Dario Tedesco och Ken Sims under utforskningen av Nyiragongo.
Mat, vatten och utrustning släpas upp till krateröppningen av bärare, bland annat lokala kvinnor......
....och hissas ned i calderan – den stora kraterstrukturen. Det största hotet är fallande stenar, säger Ken Sims. ”Calderan är under konstant nedbrytning.”
Med temperaturer omkring 980 °C är lavasjön helt oförutsägbar. När smält stenmassa möter luften, svalnar den och bildar skorpor på sjöns yta.
Stigande gasbubblor exploderar och kan slunga lava 20 meter upp i luften....
.....och få vågor av lava att skvalpa ut över kanten. Forskarna är osäkra på sjöns djup, men nyligen tagna lavaprover indikerar att magman har bildats i jordens mantel över 75 kilometer ned.
Fotografen Carsten Peter testar den skyddsdräkt som Ken Sims använde för att komma nära lavasjön. ”Den skyddar mot strålningsvärme, men träffas man av lavasprut, dör man sannolikt av kraften”, säger han. I 30 år har Carsten Peter utforskat vulkaner överallt i världen. ”Att på nära håll se de urkrafter som har format jorden kan vara hypnotiskt”, säger han. ”Men man får aldrig låta sig bländas av en vulkan, i synnerhet inte en så oförutsägbar som Nyiragongo. Det kan bli ett ödesdigert misstag.”
Du hittar videosekvenser, foton och reportage om vulkaner på natgeo.se/vulkaner, bland annat om vulkanutbrottet på Island och vulkanen St. Helens i USA.