Isländskt vulkanutbrott ger rekordstora mängder lava

En vulkan på Island fortsätter att spy ut stora mängder lava. Den isländska vulkanen ser än så länge inte ut att lugna sig, och övervakas noggrant av forskare världen över. Se videon, där vi följer med forskarna under arbetet på Island.

17 oktober 2014 av Devin Powell - National Geographic Daily News

En kraftig lavaström på Island, som uppträdde i början av september, visar inga tecken på att avta. Utbrottet, som äger rum på en slätt av gammal lava vid namn Holuhraun i vulkansystemet Bardarbunga, har än så länge gett så mycket smält bergmaterial att det skulle kunna fylla Empire State Building i New York 740 gånger om. Var femte minut begravs en yta motsvarande en fotbollsplan i lava.

Om lavaströmmen fortsätter som nu, kommer den snart att vara den största på 200 år på den vulkaniskt aktiva ön. Ingen vet hur länge det dröjer, innan den slutar – kanske månader eller år.

Följ med forskarna till Island

Här i videon kan du se de forskare som bevakar vulkanutbrottet:

”Det är otroligt att det har fortsatt med den styrkan under så lång tid”, säger vulkanologen John Stevenson vid University of Edinburgh. Inga människor bor i närheten av den växande lavaströmmen. Fortsatta jordskalv, som förknippas med utbrottet, kan dock tyda på att ett separat utbrott är möjligt. Om ny lava dyker upp under det närbelägna istäcket kan mötet mellan is och eld utlösa kraftiga översvämningar och slunga upp ett moln av ånga och aska i luften. Molnet skulle motsvara det som störde flygtrafiken under Eyjafjallajökulls utbrott år 2010.

Forskare följer utvecklingen

Trots att Holuhraun ligger så avsides är det pågående utbrottet ett av de bäst övervakade någonsin tack vare nya instrument, som ställts upp genom det EU-finansierade projektet Futurevolc och andra internationella forskningsprojekt.

Forskare hoppas att de kunskaper som inhämtas i Holuhraun även ska hjälpa dem att förstå bildningen av ny havsbotten, som i likhet med utbrottet på Island sker längs geologiska brottszoner, där tektoniska plattor dras isär.

”Vi har väldigt mycket data, så mycket att vi tydligt kan se hur utbrottet utvecklas”, säger Stéphanie Dumont, som är geofysiker på Islands universitets institution för geovetenskap och är knuten till Futurevolc. Ett nätverk av seismometrar har exempelvis hjälpt forskarna att följa rörelserna i den underjordiska magman, som har sprängt sig fram genom berget och nu ger näring åt utbrottet.

Till en början ansåg forskarna att en underjordisk kammare relativt nära markytan var källa till magman under Bardarbungautbrottet. Ju längre lavan fortsätter att strömma, desto mer sannolikt är det dock att den kommer från en djupare belägen reservoar, säger vulkanologen Agust Gudmundsson från Royal Holloway, University of London. ”Vi känner inte till några vulkaner i världen där man kan tappa en högt belägen kammare, och som håller sig öppen så länge.”

Vulkanutbrottet kan pågå länge

Man vet inte när kranen till magman i djupet kommer att stängas, så kanske finns det mycket mer lava att hämta och även mycket mer svaveldioxid, en giftig gas, som friges under utbrottet och kan driva långt bort.

Så långvarigt som det ser ut att bli – utbrott som producerar stora mängder lava varar ofta i månader eller rent av år – kan det hända att utbrottet snart får ett nytt, mytologiskt namn, som motsvarar dess legendariska omfattning. Inspirerad av hårliknande strukturer i lavaströmmen, som skämtsamt sägs påminna om häxhår, har vulkanologen Thor Thordarson vid Islands universitet föreslagit att man ska kalla det Nornahraun, som betyder ”häxlava”.