Nytt nummer: En skogspromenad gör dig frisk!

Nu är det bevisat: Naturen är inte bara vacker att se på. Den kan även lindra dina åkommor. I National Geographic nr. 1/2016 får du veta allt om den sensationella upptäckten. Tidningen är ute nu.

25 januari 2016

Naturen botar

Vi vet att det är hälsosamt att gå en promenad i skogen, men det är alltså inte enbart motionen som är nyttig. Att omges av naturintryck har också en gynnsam inverkan.

Med framstegen inom neurovetenskap och psykologi har forskarna nu börjat kunna mäta naturens helande kraft; något som tidigare hänförts till det gudomliga eller mystiska.

Mätningar av allt från stresshormoner, hjärtfrekvens och hjärnvågor till proteinmarkörer pekar på att ”något avgörande" sker, när vi vistas i gröna omgivningar, berättar David Strayer vid University of Utah i USA.

Se till att bo nära en park

Forskare i England har genomfört en undersökning som visade att personer som bor nära gröna områden upplever mindre psykisk obalans – även när man tar hänsyn till andra hälsofaktorer.

Forskare i Nederländerna har konstaterat att personer som bor inom en kilometers avstånd från ett grönt område har en lägre förekomst av bland annat depression, ångest, hjärtåkommor, diabetes, astma och migrän.

Generellt tyder flera undersökningar på att närheten till grönområden leder till lägre dödlighet och färre stresshormoner.

Är det den friska luften?

Varför har naturen den effekten? Är det den friska luften? Utlöser vissa färger neurokemiska substanser i hjärnan? Eller motionerar personer nära gröna områden bara mer?

Det har Richard Mitchell vid Glasgow University i Skottland undersökt, och hans slutsats är förbluffande: Att bo nära gröna områden är tillräckligt i sig. Dödligheten och sjukdomsfrekvensen är lägre bland dessa personer, oavsett om de går in i naturområdena eller ej.

Titta på ett träd, och släng sömnpillren

Richard Mitchells hypotes går ut på att naturen fungerar framför allt genom att sänka stressnivån. Mätningar av stresshormon, andning, hjärtfrekvens och svettutsöndring antyder i alla fall att små doser natur kan lugna människor.

Ligger svaret i evolutionen?

Den japanske forskaren Yoshifumi Miyazaki anser att kroppen slappnar av i naturliga omgivningar, eftersom det var i denna miljö som vår evolution ägde rum. Människans sinnen är inställda på att tolka information om växter och vattendrag, inte om trafik och höghus, säger, han.

Läs hela artikeln i NATIONAL GEOGRAPHIC NUMMER 1/2016, SOM ÄR UTE NU. I samma nummer får du även dessa SPÄNNANDE HISTORIER:

HAITI:

Unga haitier plockar upp kameran och skapar ett vackert porträtt av det hårt prövade landet.

LEOPARDER:

De stora rovdjuren tvingas in mot städerna – nära människorna.

GUMMI:

Produktionen ökar och skapar ny rikedom i Sydostasien.