Nytt nummer: Före Stonehenge

I nummer 8 / 2014 kan du läsa om ett nytt fynd på Orkneyöarna, som slagit arkeologerna med häpnad. För 5200 år sedan beslutade stenåldersmänniskorna sig för att bygga något som ingen tidigare skådat.

14 augusti 2014

I nummer 8 kan du även läsa:

• Före Stonehenge Nya fynd på Orkneyöarna har slagit arkeologerna med häpnad. För 5200 år sedan beslutade stenåldersmänniskorna sig för att bygga något aldrig förr skådat.

• Seglivade sulor Hoppa ut i fritt fall med havsfåglar som fiskar i 110 km/h.

• Matsvinnet är kostsamt Medan miljoner svälter går en tredjedel av all mat till spillo på vägen från åkern till bordet. Fjärde artikeln i vår temaserie ser på om vi kan mätta alla bara genom att hejda matsvinnet.

• Ett vansinnigt slöseri Hur mycket mat hamnar egentligen i sophinken?

• Havsdjurens oas Två väldigt olika atoller utanför Madagaskar är perfekta hemvister för hotade arter.

• Upptäcktsfärd i Kinas grottor En laserskanner gör det möjligt att utforska Kinas största grottsystem på ett helt nytt sätt. Följ med NG-fotografen Carsten Peter in i ett underjordiskt universum.

Så gör du för att få National Geographic

• Köp tidningen i kiosker landet över för 67:50 kronor.

• Beställ en prenumeration – just nu får du 3 nummer av tidningen, vår jubileumsbok och en skaljacka för endast 99:50 kronor (+ 49:50 i porto och exp.)