Nytt nummer ute nu: På jakt efter Persien

I den här månadens nummer av National Geographic tar vi er med på en bildresa längs Norges kust och berättar historien om stormjägarna som forskade för att rädda liv men själva föll offer för stormen.

6 november 2013

I månadens nummer av National Geographic kan du läsa om:

• Sven Hedin Persien 100 år senare: Följ med på en sagolik resa i spåren efter Sveriges störste upptäcktsresande.

• Den sista stormen Tim Samaras forskade på tornador - för att rädda liv. Den 31 maj 2013 blev han själv stormens offer.

• Våghalsar: Virusjägaren Vicki Jensen utvecklar läkemedel mot världens dödligaste virus.

• Udda arkeologi När man inte får gräva, gör arkeologer enastående fynd med radar, skanningar - och bland byggavfall.

• Mycket stor fågel Möt kasuaren: Australiens lustiga och människolika jättefågel, som av många betraktas som farlig.

• Följ vattnet Norges taggiga kust har nyligen blivit betydligt längre - njut av de betagande fotona av det storslagna landskapet.

Tidskriften National Geographic - ett fönster till världen. National Geographics gula ram utgör ett fönster till världen i går, i dag och i morgon. Genom djuplodande reportage och fantastiska foton tar tidskriften dig med på en resa runt vår unika planet.

Följ med på äventyr med National Geographics skribenter och fotografer, som är kända som de skickligaste i världen, och kom tätt inpå naturen, arkeologins gåtor, avlägsna folkslag, aktuella globala utmaningar och den senaste forskningen.

National Geographic Society

Det är det amerikanska, icke vinstdrivande sällskapet National Geographic Society, som står bakom tidskriften. Sällskapet grundades 1888, när en grupp av dåtidens ledande vetenskapsmän gick samman för att skapa en tidskrift, som kunde ”öka och sprida kunskapen om geografi". I dag ges National Geographic ut på 31 olika språk, och globalt sett har tidskriften 50 miljoner läsare.

Vi stödjer forskningen

Under de senaste 125 åren har National Geographic Society finansierat över 9000 projekt inom vetenskap, undervisning och naturvård samt otaliga expeditioner och upptäcktsresor, som resulterat i spännande, ny kunskap direkt från fältet. Som prenumerant på tidskriften bidrar du också till att stödja dessa allmännyttiga projekt.

Läs mer om National Geographic Society här