Inget ljus kommer undan ett svart hål och därför är det svårt för astronomer att upptäcka de svarta hålen.

© NASA

3 spektakulära sanningar om svarta hål

De är omöjliga att se, men väger tillräckligt för att sluka allt runt sig. Vi tar reda på varför svarta hål fortfarande är en av astronomins största gåtor.

5 september 2017 av Rikke Jeppesen

En gigantisk stjärna exploderar och kärnan kollapsar till en liten svart fläck. Svarta hål är monument över döda jättestjärnor, men också spektakulära fenomen i sig.

1. Vi kan vara omringade av miljontals

En grupp astronomer från University of California i USA har gjort komplicerade beräkningar för att får fram en siffra över svarta hål.

De kom fram till att vår galax förmodligen bågnar av svarta hål, tvärtemot vad många astronomer trott.

Det innebär att det kan finnas upp emot 100 miljoner svarta hål i vår galax Vintergatan.

2. De väger mer än du kan föreställa dig

Svarta hål uppstår när så kallade röda jättar – som är hundratals gånger större än solen – kollapsar och exploderar i en supernova.

Ett svart som har en diameter på en centimeter väger 3 370 000 000 000 000 000 000 000 kilo, vilket motsvarar hälften av jordens massa.

Massan medför en gravitation som är så stark att inte ens ljus kan fly.

3. De är osynliga

Svarta hål är väldigt svåra att observera, eftersom inget ljus slipper undan från dem, och samtidigt tar de väldigt liten plats i förhållande till sin enorma massa.

Det är enbart speciella teleskop som kan avslöja dem utifrån hur stjärnor och gaser beter sig runt omkring dem.

När ett svart hål och en stjärna kretsar i närheten av varandra uppstår ljus med mycket hög energi som speciell utrustning kan fånga upp.

Nyligen lyckades forskare ta en närmare titt på ett svart håls händelsehorisont där inget slipper undan.

Läs mer om vad de fick se i Illustrerad Vetenskap nummer 17 – Det svarta specialnumret.