Lilla magellanska molnet
© ESO

Gigantisk bild låter dig se in i stjärnornas barnkammare

Astronomer har tagit en enorm bild av en dvärggalax som är proppfull med unga stjärnor. Bilden är så stor att du kan zooma in på enstaka stjärnor.

9 maj 2017 av Babak Arvanaghi, Illustrerad Vetenskap

För blotta ögat ser det ut som ett litet moln på den södra natthimlen. Verkligheten är dock en annan – Lilla magellanska molnet (SMC) är en dvärggalax med flera hundra miljoner stjärnor.

Nu kan du komma riktigt nära stjärnorna.

Ett ambitiöst forskningsprojekt har tagit en bild av galaxen med svindlande 1,6 gigapixlar – tillräckligt för att det ska gå att zooma in på enskilda stjärnor.

Rymdstoft var i vägen

Hittills har det varit väldigt svårt för astronomerna att observera SMC, efter som det område galaxen befinner sig i är fullt med rymdstoft.

Med hjälp av VISTA-teleskopet i Chile har astronomerna emellertid lyckats se genom stoftet och ta den spektakulära bilden. VISTA har sett genom stoftet genom att fokusera på det infraröda ljus som galaxen skickar ut.

Bilden ingår i ett större forskningsprojekt, då både SMC och granngalaxen Stora magellanska molnet ska kartläggas, och stjärnorna i galaxerna ska åldersbestämmas.

Stjärnornas barnkammare

SMC är särskilt spännande för forskarna, eftersom det i den vimlar av unga stjärnor, och eftersom det kontinuerligt uppstår nya stjärnor i dvärggalaxen, som befinner sig cirka 200000 ljusår från solen.

Astronomerna tror att SMC en gång har varit en spiralgalax liksom Vintergatan. Närbelägna och större galaxer har emellertid dragit stjärnor från den, så att den i dag framstår en deformerad dvärg.

Gå själv på upptäcktsfärd i bilden på ESO:s webbplats.

MISSA INTE DEN PERFEKTA SOLFÖRMÖRKELSEN

Upplev en av de mest spektakulära skådespel som naturen har att erbjuda:

Den totala solförmörkelsen som äger rum i USA den 21 augusti för första gången på nästan fyra decennier.

>> Ett fåtal biljetter kvar: Missa inte den unika händelsen som etsar sig fast på näthinnan för alltid. Boka din plats med en gång.

”Det är en fantastisk möjlighet och en chans att se universum förändras omkring dig”, säger Jay Pasachoff, som är astronom vid Williams College i Massachussets.