Jordens inre: Borr avslöjar hemlighet

I jordens inre finns en skinande grön bergart, peridotit, som skulle kunna berätta hur vår planet bildades.

12 januari 2012

Bergarten ingår i jordens mantel, som utgör 84 procent av jordens massa. Fragment av peridotit, förändrad av värme och tryck, slungas ut ur vulkaner och blir i polerad form till ädelstenen peridot.

Färsk peridotit har ingen sett, men nu ska ett internationellt forskarlag borra sig genom jordskorpan och ta det första provet. ”Oförstörda prover från manteln vore en geokemisk skatt jämförbar med Apolloprojektets mångrus”, säger Damon Teagle vid brittiska University of Southampton.

Forskarna letar efter lämpliga borrplatser utanför Costa Rica, Baja California och Hawaii. Där är sedimenten tunna och manteln sval nog. Det är dock cirka fyra kilometer till havsbottnen, så man måste borra djupare än vad till och med oljeindustrin gör.

Tack vare det japanska fartyget Chikyu, som kan ta tio kilometer borrör, går det nu att borra så djupt. Borrarna är gjorda av volframkarbid för att motstå det hårda berget, som tidigare har förstört utrustningen. Borrningen ska börja före år 2020.