Månen har fått en lillasyster

Nasa har just upptäckt en stor asteroid som kretsar i en fast bana runt jorden och solen. Således har vi – nästan – fått en ny måne.

28 juni 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

Den 27 april var en stor dag i den amerikanska rymdfartsorganisationen Nasa. Den dagen fick nämligen månen en (mycket liten) syster.

Nykomlingen har fått hamnet 2016 HO3 och upptäcktes av asteroideteleskopet Pan-STARRS 1 som står på Haleakala på Hawaii, USA.

Långt bort

"Det handlar om en asteroide som har fångats mellan jorden och solens gravitation och som därför följer jordens bana runt solen. Faktiskt precis på samma sätt som månen," säger Paul Chodas, som är chef för Nasas forskningscenter för objekt nära jorden.

"Nära" är dock ett relativt begrepp eftersom HO3’s bana innebär att den är minst 38 och högst 100 gånger längre bort från jorden än månen.

2016 HO3 uppskattas vara mellan 37 och 91 meter i diameter och är därför för liten för att kunna se med blotta ögat.

Har gömt sig i 50 år

Enligt Nasa är månens lillasyster inte så ny.

Forskarna tror nämligen att HO3 har varit i omlopp i cirka 50 år och att den förmodligen kommer att hänga där i några århundraden innan den slutligen glider ur omloppsbanan och fortsätter sin färd genom universum.

"Det handlar om det vi kallar en kvasimåne," berättar Paul Chodas.

En kvasimåne kännetecknas av att en asteroid som är i tillfälligt omlopp runt jorden. HO3 är dock den mest stabila av de relativt få som Nasa hittills har registrerat.