Tio pangbilder av jorden sedd från rymden – utvalda bland tre miljoner

NASA har tagit tre miljoner foton av jorden med Terrasatellitten. Nu har alla bilderna blivit fritt tillgängliga – se galleriet med tio av våra favoriter här

28 april 2016 av Michael Greshko // Photo: NASA/METI/AIST/JAPAN SPACE SYSTEMS

Uppgiften var enorm – trots det gick att det att hitta tio pangbilder i ASTER:s katalog, som har tagit 16 år att sammanställa.

De drygt tre miljoner fotona har gett forskarna – och oss andra – viktiga kunskaper om jordens geologi och väder med hjälp av instrumentet ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) ombord på Terrasatellitten.

NASA understryker att ingen av de nyligen publicerade bilderna från det amerikansk-japanska fotopaketet har varit otillgängliga – det är bara det att de nu är gratis. Galleriet har satts ihop utifrån en del av ASTER-chefen Michael Abrams egna favoriter.

ASTER har ombord på Terrasatellitten sedan februari 2000 kartlagt minsta fläck på jorden från sin omloppsbana på 705 kilometers höjd.

Med 16 varv runt jorden om dagen från sin solsynkrona bana ser ASTER i stort sett hela jorden två gånger per dygn. En gång i ljus och en gång i mörker.