Astronomer hittar det hittills största solsystemet

Bara en enda känd planet kretsar runt stjärnan. Men den är så långt från stjärnan att solsystemet är större än något annat astronomerna hittills har upptäckt.

28 juni 2016 av Babak Arvanaghi

Fram till nu har astronomerna trott att planeten med det lättuttalade namnet 2MASS J2126-8140 var en ensam gasjätte.

Planeten är så långt från en stjärna att forskarna trodde att planeten vandrade runt i universum på egen hand – utan att kretsa runt någon stjärna.

Men de hade fel.

Solen till Pluto gånger 140

Den enorma planeten, som är mellan 12 och 15 gånger större än Jupiter – den största planeten i vårt solsystem – kretsar faktiskt runt en stjärna. Stjärnan är bara mycket långt borta.

Planeten befinner sig en miljard kilometer bort från sin moderstjärna – ett avstånd som får moderstjärnan att likna de andra stjärnorna på natthimlen, om man står på planeten.

Intresserad av jakten på liv i rymden? Få ett smakprov på den helt nya boken som är utgiven av Illustrerad Vetenskap – KLICKA HÄR!

Det motsvarar 69?00 gånger avståndet mellan jorden och solen, eller 140 gånger avståndet mellan Pluto och solsystemets centrum.

Mätt i avstånd är det nyupptäckta solsystemet det största astronomerna hittills har hittat.

Gravitation skapar bortlängtan

Solsystemet befinner sig 100 ljusår från jorden på en relativt öde plats i Vintergatan. Det är anledningen till att planeten fortfarande kretsar runt moderstjärnan.

Om en annan stjärna kommer i närheten kommer planeten sannolikt att lämna sitt nuvarande system och i stället haka på den nya stjärnan. Gravitationen är för svag för att hålla fast planeten i det nuvarande systemet.

De stora distanserna innebär också att åren är otroligt långa. Det tar gasjätten en miljon år att ta ett enda varv runt sin stjärna.