Forskare bedömer att Enceladus svaga tyngdkraft, som är bara omkring en procent av jordens, låter en del av den is som skickas ut av isgejsrarna försvinna ut i rymden i stället för att dala ned på månens yta. Tillräckligt mycket material släpps ut för att det ska bildas en hel ring runt Saturnus. Den kallas E-ringen och syns på denna Cassinibild från september 2006. Den suddiga E-ringen är så tunn att astronomer fick syn på den först 1967. Foto: SSI/NASA.

Bilder: Snö på Saturnus måne

Isgejsrarna på Saturnus måne Enceladus täcker ytan med ”den läckraste pudersnö en skidåkare kan önska sig”, säger forskare.

7 oktober 2011

Fram med skidorna. Saturnus måne Enceladus tycks vara täckt av cirka 100 meter tjocka drivor av pudersnö, meddelade forskare denna vecka. Foto: Paul Schenk, LPI.
Enceladus isgejsrars aktivitet observerades första gången i månens södra polarområde år 2005 på bilder från Cassinisonden. Cassinis bakgrundsupplysta bilder, däribland denna, som togs i oktober 2009, får den 500 kilometer breda månen att se ut som om den har raketmotor. Foto: SSI/NASA.
Enligt den nya undersökningen suddas konturerna av det underliggande landskapet ut, när pudersnön dalar ned på ytan av Enceladus. Kanterna på äldre kratrar och sprickor verkar ha jämnats ut av snötäcket, medan kanterna av nyare sprickor är tydligare. Utifrån denna typ av bilder bedömer Paul Schenk att snön på vissa ställen är 75–125 meter djup. Foto: Paul Schenk, LPI
Gejsrar på jorden, som Castlegejsern i nationalparken Yellowstone i USA (bilden), släpper ut ånga och skållhett vatten. Enceladus är emellertid så långt från solen att dess yttemperatur är bara omkring -200 °C, och det får vattenånga från gejsrarna att kondensera till iskristaller. Foto: Mark Thiessen, National Geographic.
Ett moln av fina ispartiklar från Enceladus sträcker sig ut i rymden på en Cassinibild från september 2008. Forskare har tidigare uppskattat att om aktiviteten i Enceladus gejsrar upphör, kommer Saturnus E-ring att lösas upp på några tusen år. De stora snömassorna på Enceladus yta visar emellertid något annat, säger Paul Schenk. Det beror på att den snö som faller på Enceladus är otroligt fin och växer i tjocklek med mindre än en tusendels millimeter om året. Foto: SSI/NASA.