Fem planeter synliga på natthimlen

För första gången på åtta år kan de fem planeter som är synliga för blotta ögat ses samtidigt på natthimlen.

1 mars 2012 av Andrew Fazekas, National Geographic News

För första gången på åtta år kommer man på en och samma natt att på himlen kunna se alla de fem planeter som är synliga för blotta ögat. Det kommer dessutom att vara möjligt flera kvällar i rad.

De fem planeterna – Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus – kan alla ses utan optiska hjälpmedel, vilket man har vetat sedan urminnes tider.

Kvintetten har emellertid inte varit synlig under samma natt sedan 2004.

Dessutom kommer denna veckas planetparad att få sällskap på natthimlen av den tilltagande runda månen och den superklara stjärna Sirius.

”Det har ingen vetenskaplig betydelse att man kan se dessa himlakroppar samtidigt, men det är ett roligt tillfälle att få en uppfattning av hur vi passar in i universum”, säger Geza Gyuk, som är astronom på Adlerplanetariet i Chicago i USA.

”Det är lite som en astronomilektion, då man får det hela serverat på en gång.”

Bästa tidsrymden för kosmisk parad

Även om månen och de ljusstarka himlakropparna alla kommer att vara synliga samma natt, visar de sig inte allihop på en gång eller på samma del av himlen.

Bästa tidpunkten att beskåda den kosmiska paraden kommer att vara mellan den 28 februari och den 7 mars. Under denna tidsrymd kommer de mindre synliga planeterna Merkurius och Mars att vara så ljusstarka som de blir under 2012, och månen kommer att stå över horisonten i många timmar, innan den går ned.

Strax efter solnedgången kommer Merkurius att stå lågt i väster, medan den rostfärgade Mars kommer att börja stiga i öster.

Det är som oftast svårt att få syn på Merkurius, säger Geza Gyuk, eftersom den lilla planeten är närmast solen och därför aldrig visar sig särskilt högt över horisonten på natten.

Bästa sättet att lokalisera Merkurius med blotta ögat är att först hitta de superklara planeterna Jupiter och Venus, som dyker upp på den sydvästra himlen omkring 30 minuter efter solnedgången lokal tid.

”Följ den linje som förbinder Jupiter med Venus snett nere till höger, och fortsätt tills du nästan når till horisonten”, säger Geza Gyuk.

”Merkurius står i detta område och borde vara rätt så tydlig i en kikare, men den blir svagare och svårare att lokalisera, efter hand som dagarna i början av mars fortskrider.”

Enligt Geza Gyuk kommer bästa stället att betrakta scenariot att vara från ett stort fält eller från ett backkrön med fri sikt mot öster, väster och söder.

Sirius är den ljusstarkaste stjärnan året runt, men denna vecka når den kort efter skymningen sin maximala ljusstyrka under 2012.

Sirius befinner sig strax under nio ljusår bort och är den ljusstarkaste stjärna vi kan se från jorden, och ledstjärna i stjärnbilden Canis Major, den mytiska ”Stora hunden”, som glittrar högt på norra halvklotets vinterhimmel.

Norra gränsen för att kunna se de klara himlakropparna denna vecka är omkring polcirkeln. På andra sidan av den är Sirius osynlig. Den södra gränsen är omkring ekvatorn. Längre söderut är det mycket svårt att få syn på Merkurius.

”Månen är givetvis vår närmaste kosmiska granne och det enda klot vi riktigt kan studera med blotta ögat eller med en vanlig kikare”, tillägger Geza Gyuk.

”De andra lysande prickarna är emellertid också mycket klara objekt på himlen, så för att få den totala upplevelsen bör man ta god tid på sig och låta ögonen vänja sig vid mörkret och bara njuta av det.”