Första beboeliga planeten upptäckt

Astronomer säger att en ny, jordliknande planet faktiskt kan vara hemvist för liv. Hur de vet det? Tänk på Guldlock och de tre björnarna.

5 oktober 2010 av John Roach, National Geographic News

Astronomer som just nu studerar en stjärna i närheten av oss, säger att de har hittat den första planeten som kan vara beboelig. Det är sannolikt ett stenigt klot, som har en atmosfär, områden med tempererat klimat och – viktigast av allt – vatten i flytande form, vilket anses vara helt avgörande för att det ska kunna finnas liv.

Andra planeter utanför vårt solsystem har också kallats jordliknande, men astronomen Paul Butler försäkrar ”att detta är verkligen den första Guldlockplaneten”, inte för varm och inte för kall.

Den nya planeten, som fått beteckningen Gliese 581g, och som på cirka 37 dagar kretsar ett varv runt den röda dvärgstjärnan Gliese 581, har ”precis rätt storlek och precis rätt avstånd [från sin stjärna] för att ha flytande vatten på ytan”, tillade Paul Butler från Carnegie Institution for Science i Washington D.C. i USA under en presskonferens via internet i dag.

Gliese 581g i Guldlockzon

Gliese 581 befinner sig omkring 20 ljusår från jorden och är en av de 100 stjärnor som är närmast oss. Forskare har redan upptäckt sex planeter i omloppsbana runt den röda dvärgen, och det gör Gliese 581 till centrum för det största kända planetsystemet utanför vårt solsystem.

Stjärnan har även gett upphov till det kanske största antalet rubriker om beboeliga planeter.

Redan 2007 pekades planeten Gliese 581c ut som potentiellt beboelig, men senare visade det sig att den kretsar för nära stjärnan – vilket gör att planeten är för varm för att hysa liv.

En annan planet, Gliese 581d, anses kretsa i den kalla delen av den beboeliga zonen. Om Gliese 581d ska kunna hysa liv måste planeten ha en tjock atmosfär med en kraftig växthuseffekt för att värma upp den till en temperatur som gör den beboelig.

”De är mycket nära att vara beboelige, men når inte riktigt fram", sade Steve Vogt, som är professor i astronomi och astrofysik vid University of California i USA, på presskonferensen.

”Den här ligger precis mellan de båda andra och i samma system.”

Terminator-aktiga utomjordingar på jordliknande planet?

Den nyupptäckta planeten, som är cirka tre gånger tyngre än jorden, är i bunden rotation i förhållande till sin stjärna, vilket betyder att dess ena sida konstant badar i dagsljus, medan den andra sidan hela tiden ligger i mörker.

Om det finns levande varelser på den, är det sannolikast att de lever längs skiljelinjen mellan skugga och ljus, ett tempererat område, som kallas terminatorn, säger forskarna.

Om man föreställer sig utsikten från terminatorn, säger Steve Vogt, ”ser man hela tiden stjärnan precis vid horisonten. Beroende på om man er optimist eller pessimist, ser man en evig soluppgång eller en evig solnedgång."

Upptäckten av planet väcker hopp om miljardtals andra

Upptäckten av Gliese 581g är resultatet av elva års observationer, framför allt från W.M. Keckobservatoriet på Hawaii i USA. Med hjälp av informationen har forskare upptäckt den avvikelse i en stjärnas omloppsbana som orsakas av gravitationen från en kretsande planet. Tekniken kallas radialhastighet.

Eftersom det har varit relativt lätt att hitta denna planet, tror man att 10 till 20 procent av alla stjärnor kan ha potentiellt beboeliga planeter, säger Steve Vogt i ett pressmeddelande.

”Det kan finnas flera miljarder sådana system i vår galax.”

Upptäckten av Gliese 581g som möjlig beboelig planet kommer att beskrivas i ett kommande nummer av den vetenskapliga tidskriften The Astrophysical Journal.