Juno exponerar Jupiter och avslöjar planetens hemligheter

Forskare från NASA är i det närmaste i extas efter att ha sett de första närbilderna av Jupiter från sonden Juno. Vare sig nordpolen, polarskenet eller planetens ljud är som de räknade med.

7 september 2016 av Karine Kirkebæk / Illustrerad Vetenskap

Junosonden susar just nu runt solsystemets bjässe – Jupiter. De första bilderna har nu skickats tillbaka till jorden, och de är sannerligen ingen besvikelse.

Tvärtemot håller astronomerna på NASA att trilla av kontorsstolarna av ren upphetsning över alla nya data från Juno.

”Det blir rena rama flodvågen. Lite som att stå och dricka direkt från en brandslang”, säger Steve Levin från NASA:s Jet Propulsion Laboratory till Los Angeles Times.

Nordpolen skiner blå

I juli placerades Juno framgångsrikt i omloppsbana runt Jupiter, och förra veckan flög sonden för första gången tätt inpå planeten på ett avstånd av endast 4200 kilometer.

Flygfärden resulterade bland annat i en imponerande närbild av Jupiters nordpol.

Där är planeten inte randig, som vanligtvis är dess kännetecken. Å andra sidan har nordpolen ett vackert blått sken, och området härjas av stora orkanliknande stormar.

Polarsken liknar eldhav

En annan bild som gör forskarnas förtjusta visar Jupiters södra polarsken, som påminner om ett rasande eldhav.

Junosonden ska titta närmare på polarskenet genom att observera partiklar och plasmats struktur i polarskenet med hjälp av bland annat en UV-kamera och en plasmadetektor.

Jupiters ljud ger gåshud

Juno har uppfattat radiosignaler, som forskare anser härrör från det kraftiga polarskenet, och NASA har omsatt radiosignalerna till en hörbar frekvens, som du kan höra här:

NASA:s forskare har nu satt igång att på allvar analysera data från sondens första besök nära Jupiter – och med 35 planerade expeditioner kvar ser det ut som om Jupiters hemligheter kommer att avslöjas.