Nyupptäckt planet utanför vår galax

En nyupptäckt planet är den första som har bildats i en annan galax.

24 november 2010 av Ker Than, National Geographic News

Sedan mitten av 1990-talet har astronomer utökat listan över kända exoplaneter, det vill säga planeter som existerar utanför vårt solsystem. De nästan 500 exoplaneter som man hittat hittills, har alla bildats i vår egen galax: Vintergatan. Den nyaste medlemmen av exoplaneternas klubb – kallad HIP 13044 – har dock hittats bland en grupp kringflackade stjärnor, som kretsar runt Vintergatan. Astronomer anser att denna grupp stjärnor är allt som är kvar av en dvärggalax, som en gång kretsade runt Vintergatan.

För omkring sex miljarder år sedan kolliderade Vintergatan med denna icke namngivna galax och slukade den nästan. Kvar blev en grupp stjärnor, som nu susar runt vår galax med över 965600 kilometer i timmen. Den nyupptäckta planeten ”bildades sannolikt när stjärnan ännu inte var en del av Vintergatan. Den har haft följe med stjärnan under all den tiden, säger undersökningens ledare, Johny Setiawan, som är astronom på Max Planck-institutet för astronomi i Tyskland.

Upptäckten är astronomernas första bevis för att det kan ske planetbildning i andra galaxer, tillägger Oskar von der Lühe, som är astronom på Kiepenheuer-institutet för solfysik i Tyskland, och som inte har medverkat i undersökningen. ”Det visar också att planetbildning kan ske i galaxer som är av en annan klass än Vintergatan”, skriver von der Lühe i ett mej. ”Dessa galaxer har ett helt annat utvecklingsmönster och en annan historik med avseende på stjärnbildning."

Gasfylld planet har överlevt stjärnas expansion

Den nya, extragalaktiska planeten är en gasfylld jätte, som är minst 1,25 gånger tyngre än Jupiter och kretsar runt en stjärna omkring 2000 ljusår från jorden. Den jättelika planeten är för långt bort för att kunna observeras direkt. Med hjälp av ett teleskop på ESO:s (European Southern Observatory) La Silla-observatorium i Chile har Johny Setiawan och hans grupp dock slutit sig till planetens existens utifrån gasjättens gravitationspåverkan på sin värdstjärna, som får ljuset från stjärnan att flimra en smula.

Gruppen har även studerat HIP 13044b:s värdstjärna, som en gång har liknat vår sol. Med sina cirka åtta miljarder år är stjärnan nu i sin röd jätte-fas, som är ett sent stadium i utvecklingen hos solliknande stjärnor. Röda jättar kan svälla upp til flera hundra gånger sin ursprungliga storlek, och man anser att planeter som kretsar i närheten av dessa uppsvällda stjärnor oftast slukas och förångas.

En del astronomer förutspår att jorden kommer att möta detta öde om cirka fem miljarder år, men HIP 13044b har på ett eller annat sätt undgått utplåning.