Så blir Mars en ny jord

Vad krävs för att göra den röda planeten grön? Allra först: en ordentlig omgång global uppvärmning.

8 mars 2010

Kan vi ”terraforma” Mars – alltså förändra dess frusna yta och tunna atmosfär till något som vi jordbor kan bo i? Borde vi? Den första frågan har ett klart svar: Ja, det skulle vi säkert kunna.

Rymdfarkoster, inklusive dem som utforskar Mars just nu, har hittat bevis för att planeten i sin ungdom var varm och hade floder och enorma hav. Här på jorden har vi upptäckt att växthusgaser i atmosfären värmer upp en planet. Mycket av den koldioxid som en gång i tiden höll Mars varm, finns sannolikt kvar i den frusna marken och polernas ismantlar, och detsamma gäller vattnet. Det mesta av arbetet med terraforming har redan gjorts, säger Chris McKay, som är rymdforskare vid NASA. ”Man behöver inte bygga Mars från grunden. Man värmer bara upp den och kastar i några frön”, säger han. De potenta växthusgaserna perfluorkarboner (PFC), skulle kunna framställas syntetiskt från beståndsdelar i Mars jord och luft och blåsas ut i atmosfären.

De skulle värma planeten och frigöra den frusna koldioxiden, som skulle förstärka uppvärmningen och höja det atmosfäriska trycket så mycket att vatten blir flytande igen. Under tiden skulle kolonisatörer (fortsätter) från jorden förse planeten med en kedja av ekosystem, säger botanikern James Graham. Först med bakterier och lavar, som kan överleva i Antarktis, senare med mossor och efter cirka tusen år stora sekvojor. Det skulle dock ta flera årtusenden, innan skogen åstadkommit en syrenivå som människan kan leva i.

Förespråkare för terraforming som ingenjören Robert Zubrin, som leder Mars Society, drömmer om städer på Mars. Han tror inte att vår civilisation kan frodas utan gränslös expansion. För Chris McKay är bara forskningsstationer en möjlighet. ”Vi kommer att bo på Mars på samma sätt som vi bor på Antarktis”, säger han. Han tror dock att det vi lär av att omforma Mars – som för vissa är ett skrämmande scenario – kan lära oss att hantera jordens begränsade resurser bättre.

Det finns gott om tid att diskutera ämnet, för Mars är inte i någon överhängande fara. En panel tillsatt av Vita huset rekommenderade nyligen att man reser till månen eller en asteroid först, och påpekade att NASA faktiskt inte har råd att resa någonstans. Panelen beräknade inte vad det skulle kosta att odla upp en död planet.

Tema