Sanningen om Plutos krossade hjärta

Plutos tydligaste kännetecken är dess hjärtformade isslätt. Nu visar nya undersökningar hur det karakteristiska hjärtat har uppstått.

22 november 2015 av Nadia Drake

Plutos yta träffades för flera miljarder år sedan av en himlakropp, som lämnade efter sig en 825 kilometer bred krater. I stället för att vara bara ett fullt ärr, har nedslaget skapat ett av Plutos mest karakteristiska kännetecken: Dess iskalla hjärta.

NASA:s sond New Horizons har nyligen avslöjat en rund avteckning runt en hjärtformade isslätten vid namn Sputnik Planum.

Därför anser forskarna nu att minst hälften av Plutos kalla hjärta ligger i en gammal krater. Själva kraterbassängen är omkring fyra kilometer djup och sträcker sig öven en tredjedel av dvärgplaneten.

Den släta isslätten Sputnik Planum befinner sig i en gammal nedslagskrater. Foto: NASA/JHUAPL/SwRI

Nedslaget tycks ha skapat en sänka i Plutos yta, där is samlats i minst tio miljoner år.

Att isen inte smälter beror på Plutos största måne, Charon. Den befinner sig i en fast position på motsatta sidan av hjärtat, som därför aldrig värms av solljus reflekterat från månen.

Den runda formen kring den isiga slätten är astronomernas bästa anledning att tro att Pluto är resultatet av en kosmisk kollision. Fler undersökningar och analyser väntar.