Saturnusmåne täckt av snö

Isgejsrarna på Saturnus måne Enceladus täcker ytan med ”den läckraste pudersnö en skidåkare kan önska sig”, säger forskare.

7 oktober 2011 av Richard A. Lovett, National Geographic News

Nu är det dags för skidåkarna att plocka fram utrustningen. Saturnus måne Enceladus tycks vara täckt av omkring 100 meter tjocka drivor av pudersnö, meddelade forskare denna vecka.

Forskarna anser att superfina snöflingor blåses ut med strålar av vattenånga, som kommer från långa sprickor, som kallas tigerränder, på månens södra halvklot. En del av snön från dessa ismoln dalar ned på månens yta, där den långsamt växer i tjocklek och täcker äldre sprickor och kratrar.

”Partiklarna är bara en bråkdel av en millimeter stora ... till och med finare än talk”, säger ledaren av undersökningen, Paul Schenk, som är planetforskare på mån- och planetinstitutet i Houston i USA. ”Det ger den läckraste pudersnö en skidåkare kan önska sig.”

Upptäckten har gjorts mot bakgrund av nya högupplösta bilder av Enceladus tagna från NASA:s rymdsond Cassini, samt planetkartor med färgmönster, som hjälper till att avslöja åldern på formationer på ytan. Ovan syns en illustratörs version av en aktiv tigerrand med bland annat blåaktiga områden, som är tecken på vatten i form av is, som nyligen blottats.