Hubble får nytt liv

I maj förra året utförde astronauter för troligen sista gången ­service på rymdteleskopet Hubble.

26 mars 2010 av Chris Carroll

Gruppen, som omfattade John Grunsfeld, som gjorde sitt tredje besök på det svävande observatoriet, reparerade ström- och styrsystem för att tillföra ytterligare några år till Hubbles liv i dess bana högt ovanför jordens atmosfäriska dis.

De installerade även en ny kamera och en ny spektrograf samt reparerade två andra instrument för att göra teleskopet produktivare än någonsin.

”Teleskopet har sin bästa tid framför sig”, säger Hubble-projektforskaren Ken Sembach från Space Telescope Science Institute i USA.

”Allmänheten kommer att bli förbluffad.”

De mest kända bilderna från Hubble, som fyller 20 år i april, visar galaxer, exploderande stjärnor och enorma nebulosor. Teleskopets ökade känslighet och upplösning kommer att göra dess nya bilder ännu mer spektakulära.

Strax efter uppgraderingarna riktade Hubble siktet mot en mörk fläck på himlen och samlade in infrarött ljus i fyra dagar i sträck för att observera ett antal synnerligen svaga objekt. Bilderna visar några suddiga prickar, ”bara en handfull pixlar”, säger Garth Illingworth, astrofysiker vid University of California i USA. Dessa små prickar är några av de avlägsnaste och därmed äldsta objekt som någonsin har observerats – små, tidiga galaxprickar, som lyste för 13,1 miljarder år sedan.

Universum i sig är bara 13,7 miljarder år gammalt. ”Den nya kameran har flyttat gränsen flera hundra miljoner år tillbaka mot början”, säger Garth Illingworth.